tebax STAMNING
som handikapp
Vad är stamning?
.
Stamning är ett
språkhandikapp som inte har någon allmänt accepterad definition.
Det kan beskrivas såsom "störningar i talets rytm", eller
mer detaljerat: "talrubbning som kännetecknas av avbrott i talflödet,
främst upprepningar, utdragningar och pauser." WHO’s definition
lyder som följer: "Stamning innebär en rubbning i talets rytm,
där individen vet precis vad han ska säga, men för ögonblicket
är oförmögen att säga det på grund av ofrivillig
repetition, förlängning eller avbrott av ett helt ljud."
Detta är tre olika definitioner av den yttre, hörbara delen av
handikappet, men stamning är mer än så!
Man kan likna stamningen
vid ett isberg i vattnet. Det bara en liten del av problemet som sticker
upp, alltså visar sig utåt. Undre ytan finns rädsla, skam
och dåligt självförtroende, undvikanden och kanske kontaktproblem.
Den osynliga delen är störst, och viktigast!
Barn stakar sig ofta
under talutvecklingen och det är helt normalt, men det kan vara svårt
att dra en skarp gräns mellan vad som är naturligt och när
det övergår till stamning.
Om barnets stakningar
och svårigheter kommer oftare och det börjar se ansträngande
ut att tala, om barnet kämpar med orden, svårigheterna kommer
oftare och inte bara vid iver, barnet börjar visa rädsla och
undviker vissa talsituationer, då är det inte naturligt längre
utan kan kallas stamning.
Hur utvecklas
stamning ?
.
Stamningen uppkommer
oftast i samband med att man som barn lär sig att tala. Att barn stakar
sig, snubblar på ord, tvekar och har andra små problem med
sitt tal är vanligt och helt normalt, och sådana små problem
brukar försvinna av sig själva efter en tid. Men i vissa fall
dröjer sig problemen kvar upp i skolåldern, och i och med de
successivt ökande krav som ställs på barnet i skolan förvärras
stamningen ofta.
Med tiden ändrar
barnets stamning karaktär; från att ha varit små stakningar
och svårigheter med vissa ljud, blir stamningen mer till en ansträngd
kamp. Barnet har ofta problem med speciella ljud och ord, och undviker
därför dessa eller byter ut dem.
Barnet kanske känner
sig misslyckat när det stammar vid högläsning i skolan -
speciellt när hela klassen hör på - och ur den känslan
utvecklas en rädsla för att tala.
Stamningen blir alltså
ett påtagligt problem först när barnet börjar skolan.
Vilka problem
medför stamningen?
.
Många av dem
som stammar bryr sig inte så mycket om det, och för dem är
stamningen inget stort problem, men för andra innebär stamningen
ett stort hinder i livet.
Om man upplever stamningen
som ett problem hamnar man lätt i en ond cirkel där problemet
bara växer sig allt större. Man känner rädsla och ångest
för att tala, självförtroendet sjunker i botten, man upplever
det svårt att umgås socialt och kanske isolerar sig själv,
etcetera. De psykologiska följder som stamningen ger är oftast
ett mycket större problem än själva stamningen i sig!
Den som stammar lägger
sig ofta till med olika vanor och "knep" för att dölja handikappet
och underlätta för sig själv.
· Man inleder
tal och satser med utfyllnadsord som "öhh…." "alltså…" "liksom…"
"vahetere…"
medflera meningslösa ord, allt för att undvika lång tystnad
och för att lättare inleda satsen.
· En del stammare
använder olika rörelser för att komma ur en stakning eller
blockering. De
kanske nickar, blinkar, gör en grimas. De här knepen hjälper
bara under en kortare tid, men
rörelserna kan vara svåra att vänja sig av med även
fast de har förlorat sin betydelse.
· För
att undvika stamning kan den stammande också byta ut eller undvika
ord eller hela talsituationer.
Alla dessa små
"ovanor" adderas ihop, och det kan lätt leda till att åhöraren
uppfattar den stammande som en klen eller efterbliven typ med mycket större
problem än bara ett enkelt talfel.
Stamning är ett
opålitligt och nyckfullt handikapp. Ibland stammar man, ibland inte,
och det är svårt att förutsäga hur man kommer att
reagera i en viss situation. Det gör att man aldrig kan känna
sig säker, och gör såklart att man känner olust och
kanske t.o.m rädsla inför alla situationer där man kan behöva
säga något.
Stamning är ett
svårt handikapp för dagens människa, eftersom den muntliga
förmågan spelar större roll nu än vad den gjorde förr.
Tempot i samhället blir snabbare, informationsvågen sköljer
över oss från alla håll och alla meddelanden måste
fram snabbt, snabbt.
Ett stammande barn
kanske inte vågar svara på frågor i skolan, och det kanske
leder till att läraren underskattar och felbedömer barnets kunskaper.
Stammande personer kanske undviker att tala i telefon. De undviker kontakt
över huvud taget, de väljer ett tyst och tillbakadraget jobb.
Att känna rädsla
inför speciella ord och ljud där man vet att man kommer att staka
sig, leder ofta till att den stammande tar till olika knep som minskar
den hörbara stamningen, men å andra sidan ger ett ökat
spänningstillstånd - den stammande måste hela tiden vara
på sin vakt och på helspänn - och dessutom ger det minskad
förmåga att kunna uttrycka vad man tänker, tycker och känner.
Det går inte
att mäta stamningens svårighetsgrad genom mängden hörbar
stamning, eftersom man snart blir skicklig på att dölja och
undvika sin stamning. Den största delen av problemet är den som
inte syns.
Stamning är ett
stort problem för den drabbade, eftersom det kan utvecklas till en
ond cirkel:
rädsla
och spänning - undvikande av vissa ord och situationer
- ännu mer spänning - osv….
Hur känns
stamning?
.
En stammande person
vet vad han vill säga och hur han ska säga det, men meningen
"fastnar" när han ska uttala den. Det käns som att inte ha kontroll
över sitt eget tal.
Stammaren kan känna
sig frustrerad över att inte kunna få fram och uttrycka det
budskap han vill, och han kan känna ångest över att inte
ha kontroll över talet.
Många tror att
stamning beror på att man blir nervös för att man ska tala
och därför "hakar upp sig". Stamning beskrivs ofta som en följd
av nervositet eller andra psykologiska besvär. I vissa fall kan skrämmande
upplevelser utlösa stamning, men detta är inte så vanligt
som många tror. Stamning är faktiskt, i de flesta fall,
inte alls något "nervöst". Egentligen är det faktiskt helt
tvärt om!
Det är stamningen
och andras reaktioner och bemötande på stamningen som gör
att den stammande blir nervös. Nervositeten är alltså en
följd av stamningen, inte tvärt om. Däremot kan nervositeten
naturligtvis förvärra situationen för den stammande, eftersom
den gör att han automatiskt spänner sig inför en talsituation
där han vet att han kan börja stamma, och spänningen gör
det inte direkt lättare att tala….
Vilka stammar?
.
Stamning finns
hos alla folk i hela världen, men verkar vara vanligare i I-länderna
där vältalighet och verbal förmåga är en förutsättning
för framgång. Stamning är vanligare hos barn än hos
vuxna och ca 5% av världens befolkning har stammat under barndomen,
medan antalet vuxna stammare är mindre än 1%.. Stamningen är
mycket vanligare hos män än hos kvinnor - ca 4 gånger så
vanligt. Hos barn är könsfördelningen jämnare, men
fortfarande är pojkar mer drabbade.
Vad kan könsfördelningen
bero på?
Vissa menar att det
beror på att pojkar och flickor uppfostras olika, andra pekar på
olika könshormoner och ytterligare andra menar att stamningen beror
på att nervsystemet utvecklas tidigare hos flickor! (Detta kräver
en förklaring: Flickors nervsystem utvecklas tidigare och det gör
att deras talutveckling också börjar tidigare. Då börjar
flickor alltså att stamma tidigare, men har också lättare
att växa ifrån det.)
I Sverige finns ca
60 000 stammare.
Är stammare
mer korkade än andra?
.
Nja, korkad och korkad,
men forskare har kommit fram till att stammande barn faktiskt har lite
lägre IQ än barn som inte stammar. Å andra sidan har man
också observerat att äldre stammande ungdomar - exempelvis gymnasister
som vi - har högre IQ än sina klasskompisar
Hur som helst har
man slutat att mäta IQ och lägga fram begåvningsteorier
om stammande idag.
Vad är orsaken
till stamning?
.
Den frågan har
inget allmänt accepterat svar och olika forskare har olika teorier
om vari problemet bottnar. Är orsaken kroppslig(medicinsk),
psykologisk eller sociologisk? Eller kanske alla tre?
Med tiden har många
olika teorier framförts.
Medicinska (kroppsliga)
teorier: Eftersom sammandragningar i stämbanden och oregelbundenheter
i andningen hör till stamningssymtomen, kan man anta att stamning
har medicinska orsaker.
Dessutom förekommer
stamning oftare i vissa släkten och detta bevisar att ärftliga
orsaker kan ligga bakom. Vissa hävdar att just ärftligheten bevisar
att stamning har medicinska orsaker, som ju kan ärvas vidare. Men
ingen har ännu lyckats finna den gemensamma "pusselbit" som ska vara
orsaken till stamningen, om det nu finns någon sådan. Tecken
finns dock på att stamning beror på att hjärnhalvorna
inte kan samordna sig riktigt. Mycket av dagens forskning visar att stamningen
faktiskt har en medicinsk grundorsak.
Psykologiska
teorier: Den uppfattning som många har att stammande
ska ha en nervös och instabil karaktär har lett till att många
sökt stamningens grundorsak på det psykologiska planet.
Vissa menar att stamningen
i sig ger ett slags"tillfredsställelse" eller tyder på tillbakahållen
vrede.
Visserligen har stamningen
sina psykologiska sidor - den onda cirkeln, rädslan och ångesten
mm - men de förklarar knappast hur problemet uppkommit, utan är
snarare följder av stamningen.
Vissa beteendevetenskapsforskare
påstår att stamningen orsakas av "klassisk betingning" som
tillexempel innebär att om man en gång stammat när man
talat i en mikrofon, så utgör mkrofonen en slags stimulansfaktor
för stamningen, och det skapar i sin tur spänning, nervositet,
mer stamning och kanske undvikande.
Sociologiska
teorier: Anhängarna till dessa menar att stamningen bottnar
i en ogynnsam uppväxtmiljö och att föräldrarna har
ett stort ansvar. De anser att stamningen kan vara ärftlig på
så sätt att föräldrar som själva har stammat
fäster extra stor uppmärksamhet på hur deras barn talar,
de blir oroliga när de märker att barnet hakar upp sig och stakar
sig (vilket ju är helt normalt när barnet lär sig tala)
och på så sätt kanske ofrivilligt sätter press på,
och smittar av sin oro till barnet och därför skapar en dålig
miljö.
Vissa tror också
att stamning kan vara resultatet av att föräldrarna har för
höga krav på sina barn.
Det låter väl
troligt att stamning kan påverkas av oroliga föräldrar
och av en pressad uppväxt, men det är mindre troligt att detta
är själva grundorsaken till stamningen.
Hur behandlar
man stamning?
.
Innan man sätter
in åtgärder för att bota - eller åtminstone lindra
- ett funktionshinder, måste man veta orsakerna till problemet. Eftersom
orskerna till stamning är oklara har de olika behandlings-formerna
alltid varit lite trevande och ofta resultatlösa.
Först en kort
genomgång av de behandlingsmetoder som använts "förr i
tiden":
Eftersom stamning funnits
lika länge som människan har talat, fick även de antika
grekerna tampas med detta handikapp. Poeten och politikern Demosthenes
stammade, och han hade en egen metod att minska sin stamning, han tränade
mycket och hårt för att förbättra talförmågan
och stoppade stenar i munnen !!
På 1800-talet
fanns redan ett rikt utbud av behandlingsmetoder men frågan är
väl om de hjälpte. Man prövade att operera stammande människor,
att piska dem med mera…. På 1800-talet uppstod även den klassiska
övningsbehandlingen, som går ut på att man tränar
sitt tal genom olika övningar; avslappnings-, andnings- och rytmträning,
att talsjunga med mera. Det fungerade ofta alldeles ypperligt på
själva träningarna, men i vardagslivet höll det inte. En
sådan här behandling rekommenderades ofta av medicinska läkare,
medan psykologerna rasade och menade att den inte arbetade på djupet
och inte gav någon bestående förbättring. Många
oseriösa "stamningsskolor" tog chansen att tjäna pengar på
folks bekymmer.
Under 1800-talets andra
hälft utvecklades behaviorismen. Denär en form av
beteendeterapi som skall användas för att bota rädsla -
t.ex. vid fobier - och går ut på att man successivt ska utsätta
sig för det man fruktar, för att så småningom vänja
sig vid det. Dock var det ingen framgångsrik metod, eftersom rädslan
för att stamma är annorlunda än rädslan för t.ex.
spindlar eller hundar.
Operant betingning
är en annan del av beteendeterapin, som liknar dressyr av djur. Den
går ut på att belöna när man gör rätt och
bestraffa när man gör fel. Operant betingning kom mest till nytta
för att öka barns motivation att träna.
Vid 1800-talets slut
levde allas vår Sigmund Freud med sin psykoanalys som han
stoppade in lite varstans. Enligt hans teori borde stamning tyda på
att man är neurotisk - har en neuros. Stamningen kan tolkas symboliskt
och bero på undertryckta, omedvetna konflikter inom personen. Dock
hade Freud ingen framgång i sin behandling av stamning, och han erkände
själv att psykoanalysen inte var någon passande behandlingsmetod.
Fram till 1930-talet
dominerade de tre ovanstående terapierna i stamningsbehandlingen.
På senare tid,
under andra halvan an 1900-talet, har stamningsforskningen allt mer pekat
på att stamning INTE har psykiska orsaker, utan snarare beror på
ärftliga eller kroppsliga men.
Nuförtiden används
i huvudsak de två följande behandlingsmetoderna:
Icke-undvikande-terapi:
Dök upp i USA
på 1930-talet och har varit stort undet de senaste årtiondena.
Den har ett enkelt syfte, nänligen att man ska acceptera sin stamning,
lära sig leva med den och inte undvika situationer. Den terapin arbetar
mest med själva rädslan och spänningen inför att tala
- minska flyktbeteendet och skapa distans till talet och stamningen. Behandlingen
går ungefär ut på att utsätta stammaren för
"besvärliga" situationer; att tala i telefon, att hålla
tal etc. Genom att analysera sin stamning och ta reda på vilka
fel man egentligen gör, så att man kan ändra sitt beteende
- ta bort "ovanor" som utfyllnadsord, "hjälprörelser" med mera.
Sedan ska man steg för steg lära sig att stamma mindre ansträngt.
Flyt-träning
Uppstod i USA och
Australien på 1960-1970-talen. När Icke-undvikandeterapin slagit
igenom tyckte många att det kändes som om man "givit upp" inom
stamningsbehandlingen, och som en motpol till Icke-undvikandeterapin tog
Flyt-träningen upp gamla metoder från den klassiska övningsbehandlingen,
metoder för att minska stamningen och öka flytet i talet. Man
riktar helt enkelt in sig på själva talbeteendet för att
förändra och förbättra det. Man angriper problemet
från andra hållet! I och med att man gör framgångar
i sitt tal, minskar rädslan och ångesten på köpet.
Att lära sig
att tala långsamt och avslappnat är viktigt, samt att lita på
sin talförmåga - släppa tankarna på att man är
en stammare.
Jag tänkte helt
kort nämna några initiativtagare och terapeuter inom de båda
olika grenarna av stamningsbehandlingen, och presentera deras idéer
om hur man bäst ska angripa handikappet.
Icke-undvikandeterapi
Här finns tre
huvudvarianter.
Wendell Johnsson
Var själv en
stammare. Han studerade på universitet med inriktningen "stamning".
-
stamningen har inga fysiska
orsaker, utan beror på att man är rädd och undviker talsituationer,
tappar självförtroendet.
-
träna talsituationer,
tala spontant.
-
analysera sin stamning
för att bli medveten om den.
Charles Van Riper
Studerade även
han stamning på universitetet i Iowa i USA , och stammade själv.
…är den som kanske
haft störat inflytande på 1900-talets terapi, speciellt i Sverige.
-
målet är att
uppnå flytande stamning
-
göra stamningen lättare
istället för att undvika den
-
sakta ner talhastigheten,
mjuka, förlängda övergångar mellan ljud, mjuka lätta
talorgan.
-
frivillig stamning för
att minska talrädslan.
-
4-stegs terapi:
1) Identifikation.
Att analysera och studera sin stamning för att bli medveten om vad
man gör.
2) Härdning.
Minska talrädslan som förknippas med stamningen
3) Modifikation.
Arbeta bor undvikande- och kampreaktionerna och lära sig ett nytt,
mjukare sätta att stamma
4) Stabilisering.
Sätta det "nya" talet i ryggmärgen, lära sig att "vara sin
egen terapeut" och träna talet själv.
Joseph Sheehan
Hans syn på
stamning bygger mycket på de två ovanstående.
-
Stamning är
konflikt mellan viljan att tala och viljan att undvika att tala.
-
minska talrädslan,
inte undvika situationer, acceptera sin stamning.
-
studera stamningen,
lära sig stamma mjukt och avspänt.
Flyt-träning
En mängd olika
metoder finns för att uppnå det önskvärda flytande
talet, och det mest återkommande och vanliga är "prolonged speech"
d.v.s. nedsaktat förlängt tal. Prolondged speech är det
arbetssätt som varit vanligast i stamningsterapin sedan 1970-talet
och bygger på följande moment:
· sakta ned
tempot - tala långsammare!
· ta pauser
· mjukt flödande
tal
· Mjuka kontakter
mellan talorganen; inte spänna sig.
· förlänga
ljud, variera talhastigheten.
Prolonged speech kräver
mycket träning för att ge resultat. I england kan stammare få
själva metoden på en kassett och i en bok, och de tränar
sedan på egen hand. Över huvud taget bygger Flyt-träningen
mer på att stammaren ska träna mycket själv, och kan i
princip följa ett allmänt program till skillnad från Icke-undvikandeterapin
som är mer psykologisk. Där spelar terapeuten en viktig roll.
DAF kallas ett hjälpmedel
som ofta används när man ska lära sig prolonged speech.
Då bär man ett par hörlurar som återger ens egen
röst med en liten fördröjning och då tvingas man att
tala långsammare.
Några forskare
som utarbetat egna terapier inom Flyt-träningen:
Courtney Stromsta:
Var elev åt
Van Riper( som presenterades tidigare.)
-
Koartikulera=sammanbinda
ord, ljud och meningar.
-
Koncentrera sig på
andra ljudet i ett ord och göra det första ljudet i ordet som
en "rörelse in i det andra". Denna teknik används successivt
mer och mer sällan för att till sist övergå till att
man bara formar ljudet tyst framför sig…
-
Hastigheten spelar ingen
större roll.
William H. Perkins
Perkins’ metod har
likheter med Icke-undvikandeterapin.
-
Stamning är en medfödd
begränsning, den måste man lära sig att leva med, men man
kan förbättra flytet i talet genom att träna upp en teknik.
-
Viktigast: tala långsamt.
-
Korta fraser, mjuka kontakter
mellan talorgan, luftig, mjuk röst, konstant luftflöde.
-
Viktigt att inte undvika
ljud och situationer.
Einer Boberg/Deborah
Kully
Dessa har utvecklat
en intemsivterapi i Canada. Den bygger på Flyt-träning, men
mixas med inslag från Icke-undvikandeterapin. Många anser deras
program vara väldigt intressant.
De två olika
metoderna - Flyt-träning och Icke-undvikandeterapi - kan ses
som motpoler till varandra, och de angriper problemet från varsitt
håll. Frågan är bara vad som är bäst? Som tur
är finns det stamningsforskare som hittat en slags medelväg i
stamningsbehandlingen, där de hämtar ideer från både
Icke-undikandeterapin OCH flyt-träningen och på så sätt
kan plocka russinen ur kakan.
Några av dessa
är:
Hugo Gregory
Terapi i fyra moment:
1) Attitydförändring
2) Avspänning
3) Analysera
talet (med hjälp av t.ex. videoinspelningar)
4) Träna
in ett nytt talbeteende (träna hastighet, röststyrka och betoning
mm)
Theodore J. Peters
& Barry Guitar
Dessa två har
betytt mycket för att minska de motsättningar som funnits och
finns mellan de två olika behandlingsformerna. Även de delar
in sin terapi i fyra moment:
1) Förstå
stamningen så den känns mindre främmande - minskar talrädslan.
2) Sluta att
undvika, ta bort negativa känslor. Arbeta bort talrädslan
är viktigt.
3) Ändra
sitt stamningsbeteende med hjälp av flyt-tekniker. Sakta ner, starta
mjukt, mjuka kontakter
4) Sätta
det nya talbeteendet "i ryggmärgen", träna och vara sin egen
terapeut.
Det var något
om de olika terapimetoderna. De är som sagt varandras motpoler, faktiskt
också när det gäller vilket mål de siktar på
med sina terapier. Självklart vill båda inriktningarna först
och främst göra livet lättare för den som stammar,
men skillnaden är ändå stor.
Icke-undvikandeterapin
anser att det viktigaste är att stammaren accepterar sitt handikapp
och lär sig leva med det. Omvärlden måste också visa
större hänsyn.
Flyt-träningen
har ett helt flytande tal som yttersta mål.
Bägge sidor anser
att den andra har fel! Men hur det är så är det nog bra
att det finns olika behandlingsmetoder, eftersom alla stammare inte stammar
lika och inte har samma behov av hjälp.
Hur som helst måste
en behandling av stamningen riktas mot HELA "isberget" för att göra
någon nytta. Att enbart träna taltekniken eller göra
avspännings- och andningsövningar hjälper bara på
kort sikt. Vilken "mix" man seadn väljer måste vara upp till
var och en, eftersom det är så individuellt.
Det är väldigt
sällan man kan bota stamningen helt, åtminstone med de behandlingsmetoder
som finns idag, men det är ofta möjligt att kraftigt minska problemet,
både det yttre stamningsbeteendet - "toppen av isberget" samt det
inre, känslomässiga och psykologiska problem som finns "under
ytan".
Möjligheter
till behandling i Sverige
.
Idag finns två
olika behandlingsformer i Sverie: att gå hos Logoped eller att delta
i en intensivterapi. Hos logopeden går man under lång
tid, kanske flera år, medan intensivterapin ( med inriktningen på
antingen Flyt-träning eller Icke-undvikande) kanske pågår
en månad eller så.
AIS (arbetsgruppen
för intensiv stamningsterapi) genomför intensivterapi i Sverige
sedan år 1984. De håller till i Göteborg och är en
del av Talvårdsverksamheten på Sahlgrenska sjukhuset. De drar
åt Icke- undvikande-hållet och medan man är på terapi
där, bor man på internat. Det finns terapigrupper för såväl
vuxna som barn och ungdomar. AIS består av 30 personer, huvudsakligen
logopeder, talpedagoger, dramapedagoger, fritidsledare m.fl.
Egentligen kan man
se intensivterapin som ett komplement till en behandling hos logoped.
Det finns också
möjlighet att gå med i en studiecirkel eller förening för
stamningsterapi.
Det bästa är
dock förmodligen att börja hos logoped för att sedan bygga
på sin terapi med andra former.
SSR - Sveriges stamningsföreningars
Riksförbund
…är en ideell
handikapporganisation som fungerar som "paraply" för de ca 15-20 lokala
föreningar som finns i Sverige.
…har totalt ca 700
medlemmar.
…får statliga
bidrag för sin verksamhet.
…sprider information
om stamning och arbetar politiskt för de handikappades väl.
…ordnar aktiviteter
för stammande, kurser mm. och ger ut en tidning, "PLUS".
…bevakar den senaste
forskningen om stamning och samarbetar med utländska
stamningsförbund.
…finns i Stockholm
på adressen: Box 9514, 102 74 STOCKHOLM.
Kända stammare
genom tiderna:
.
Winston Churchill
Han var den bästa
talaren i hela brittiska parlamentet, men bara om han hade förberett
sig riktigt noga i förväg. Han brukade studera ämnet som
han tänkte tala om veckor i förväg och förberedde sig
på tänkbara frågor. Detta gjorde också att Churchill
blev mycket kunnig.
Marilyn Monroe
Marilyns säregna
sätt att tala, var hennes sätt att dölja och kontrollera
stamningen. Hon fick lära sig av en talpedagog att tala på
det viset och göra överdrivna rörelser med munnen.
John Larkin (scatman
John)
Scatman John som hade
en sommarplåga för några år sedan med låten
"scatman", stammar. För honom är det en slags terapi att sjunga
och rappa. Han har stammat ända sen barnsben men i sitt vuxna liv
dröjde det länge innan han vågade se stamningen i vitögat
och träda fram i ljuset och berätta vad han hade för handikapp.
Bruce Willis
, skådisen, stammar också, om det kan vara till någon
tröst…
Lewis Carroll
(författare till Alice i Underlandet)
Lewis ville bli präst,
men han fick inte eftersom han stammade.
Han har skrivit följande
dikt, som får avsluta detta arbete:
Learn well your
grammar
and never stammer
Write well and
neatly
and sing soft sweetly
Drink tea, not
coffee
Never eat toffy
Eat bread with
butter.
Once more don’t
stutter.
(Stutter=stamma)
upp,
tack.
|