Lasse Lucidor alias Lars Johansson
1638-1674
Något om kulturklimatet i Sverige på Lucidors tid:
Under denna tid gjordes många revolutionerande upptäckter
och framsteg inom naturvetenskapen, filosofin och konsten. Priset för
dessa var dock ofta stora personliga uppoffringar, från enskilda
individer. De som bröt nya banor och agerade som föregångare
möttes ofta med förakt eller rädsla i början – inte
minst av kyrkan och makthavarna. Då många av de nya upptäckterna
och idéerna hotade gamla auktoriteter och stred mot de kyrkliga
idealen fördömdes de ofta och nytänkarna hade att välja
mellan att antingen ta tillbaka sina uttalanden och bränna sina skrifter,
eller själva hamna på bålet. Censuren var utbredd och
användes av makthavare för att tysta ”obekväma” författare
och diktare.
Sverige var på 1600-talet en stormakt med ett landvinningsområde
långt utanför våra nuvarande gränser. Men det var
inte utan ansträngning man behöll makten över ett så
stort område. Den ständiga krigföringen kostade multum
och finansierades med hjälp av lån och höga skatter, vilket
i sin tur ledde till att de flesta svenskar tvingades leva otroligt knapert,
på – eller under - gränsen för existensminimum.
1600-talets litteraturproduktion var inget som alleman hade tillgång
till. Böckerna trycktes i små upplagor, ofta på latin,
och var tillägnade de högre stånden och de lärda.
Det svenska språket gjorde sitt intåg i litteraturen främst
under 1600-talets senare del och användes då för andaktsböcker
samt tillfällighetsvers – dikter som författades till en
viss högtid, tex ett bröllop.
Lars Johansson ”Lucidor” – hans livshistoria:
Lucidor föddes 1938 i Stockholm och döptes den 18 oktober
samma år. Pappa var Johan Erichsson, kapten och skeppslöjtnant.
Mamma var Kirstin Larsdotter, som i sin tur var dotter till adlade amirallöjtnanten
Strusshielm. Lucidor hade två storasystrar och två lillebröder.
Lucidors barn- och ungdomsår var en orolig och kringflackande tid.
1943 flyttade familjen till Kaseburg på den tyska ön Useborg,
då morfar Strusshielm blivit chef för örlogsvarvet där.
Lucidor blev tidigt föräldralös, redan 1650 var båda
föräldrarna döda och 1655 dog även Strusshielm. Men
han hade ju varit en mäktig man och hade naturligtvis många
mäktiga bekanta, bland dem den svenske överbefälhavaren
och senare riksmarsken Carl Gustaf Wrangel. Denne åtog sig att agera
som Lucidors förmyndare och dessutom svara för det utlovade testamentet
som Strusshielm lämnat, enligt vilket barnen skulle få dela
på 1600 riksdaler. Så småningom överlät Wrangel
detta uppdrag åt sin godsförvaltare Joachim Edling. Denne var
dock en girig skurk och han tog tillfället i akt att stoppa arvspengarna
i sina egna fickor. Penningbristen var ett stort besvär för Lucidor
och många av hans planer gick om intet på grund av att det
försnillade arvet inte betalades ut till honom. Det skulle komma att
dröja ända till 1671 innan arvet äntligen kom syskonen tillgodo.
Lucidor började studera på det tyska universitetet Greifswald
på hösten 1655, ungefär samtidigt som morfadern dog. På
detta universitet präglades klimatet bland studenterna av dueller
och en fruktansvärd pennalism. Tvång och översitteri från
de äldre studenterna tillhörde vardagen för Lucidor. Trots
detta skötte han sig väl det första året med
rycktes sedan alltmer med i studentupplopp och olika tilltag, och tillslut
blev han känd för att vara en bråkstake som deltog med
alla hjärtans lust i olika upplopp. Studenterna härjade och stormade
olika krogar och drog sig inte för att ta till värjan.
1659 var det dags att byta universitet och Lucidor skrev in sig vid
universitetet i Leipzig. Det vilda studentlivet fortsatte även där.
Då studenterna på kvällarna kom tillbaka från sina
sena krogrundor utanför stan, var de tvungna att betala stadsvakten
för att få släppas igenom de vid det laget stängda
stadsportarna. Naturligtvis hade de ingen lust att lägga ut pengar
på sådant, så att forcera portarna med våld var
ett mycket bättre alternativ, då det också gav tillfälle
till ett uppfriskande litet slagsmål. Lucidor hann inte vara mer
än ett år i Leipzig förrän han blev häktad, anklagad
för inblandningen i ett stort studentupplopp. Bråkstaken Lucidor
tog aldrig någon examen men hann ändå med att införskaffa
en mängd kunskap och bli en mycket kunnig man på många
områden.
1661 drog Lucidor till Frankrike för att studera språk, men
penningbristen tvingade honom att söka sig tillbaka till Sverige och
sin syster i Borgholm.
I Västergötland träffade han den stora kärleken
– Magdalena Sjöblad, dotter till en löjtnant. Han skrev
sånger om sin kärlek till henne och om hennes ära och skönhet.
Lucidor lyckades förföra sitt hjärtas dam, men dåtidens
lagar var stränga och det var opassande och förbjudet att locka
en dam av adlig börd, så han straffades med två års
landsförvisning. Detta var ett förhållandevis milt straff
för ett sådant brott, beroende på att man troligtvis hoppades
att han skulle återvända snart – man ville egentligen ha honom
kvar! Troligtvis reste Lucidor runt i England och Italien under tiden.
Lucidor flyttade dock inte tillbaka till Västergötland efter
sitt avtjänade straff, utan bosatte sig i Stockholm 1664. Huruvida
han och fröken Sjöblad någonsin blev man och hustru förtäljer
inte historien.
I Stockholm försörjde sig Lucidor genom att arbeta som språklärare,
göra översättningsarbeten och skriva tillfällighetsvers,
alltså verser på beställning till fester, bröllop
och liknande. Han levde ett ganska vilt liv med mycket fester och allehanda
utsvävningar – de senare även med hjälp av penna och papper.
Första halvåret 1669 arbetade han som språklärare
på Uppsala universitet. Hans goda språkkunskaper gjorde honom
till en mycket kompetent lärare. Efter tiden i Uppsala återvände
han till Stockholm och var under en tid mycket produktiv inom området
tillfällighetsvers.
Tillfällighetsverserna blev ett mycket utbrett fenomen i Sverige
under denna tid och snart skulle det diktas och sjungas på varenda
tillställning. Faktum är att kungen såg sig tvungen att
lagstifta mot ”eländet” för att få hejd på de allt
mer utsvävande poemen. Han beslutade att det skulle vara förbjudet
att dikta tillfällighetsvers utan att vara ombedd därtill.
Under sensommaren 1669 ska det bli ”finbröllop” i Stockholm. Det
är Conrad Gyllenstierna som ska gifta sig med Märta Christina
Ulfsporre. Lucidor, som tidigare skrivit en uppskattad vers om ”friarens
vedermödor” till Conrads brors bröllop, bestämmer sig i
sista minuten för att spinna vidare på temat inför den
ståndande högtiden. Han skriver – på eget bevåg
– dikten ”Giljare Kvaal” (friarens kval) och lämnar den att delas
ut bland bröllopsgästerna. Det är ett fint sällskap
som tar del av lucidors verk – till och med änkedrottningen och den
unge kung Karl XI närvarar. Dikten om friarens alla besvär är
vass och fräck, och tänkt att lätta upp stämningen
bland gästerna. Tyvärr saknar Conrad Gyllenstierna dock sinne
för humor, och han anser att Lucidors vers är ett rent personangrepp.
Conrad driver saken till sin spets och
Lucidor ställs inför rätta. Rättegångsprocessen
förhalas hela tiden av Gyllenstierna och hans advokater och blir en
utdragen plåga för Lucidor, som sitter i en kall och mörk
fängelsehåla och dessutom tvingas agera som sin egen advokat.
Han frias till slut efter drygt ett halvår i fängelse och många
utstådda plågor.
Men tiden i fängelse bar ändå frukt, det var nämligen
där Lucidor skrev visan ”Skulle jag sörja då vore jag tokot”,
som kanske är hans mest kända. Efter tiden i fängelset förändrades
Lucidors diktarstil. Han tycktes ha kommit på ”bättre tankar”
och skrev mer insmickrande verser, diktade vid förnämt folks
begravningar och fick ett nytt anseende som mer kultiverad. I slutskedet
av sitt liv komponerade han en del andliga sånger och psalmer med
en djup (nyfunnen?) religiositet.
Skulle jag sörja då vore jag tokot
fast än det ginge mig aldrig så slätt.
Lyckan min kan fulla synas gå krokot;
vakta på tiden, hon lär full gå rätt.
All världen älskar ju vad som är brokot,
mången mått liva som ej äter skrätt.
Olyckan växlar ju lika med lyckan,
allt, vad begynsel har, ändas en gång;
druckin man haver ej allestäds hickan,
lust följer gråten, gråt ändas i sång;
den som på sanningen pekar med stickan
kan lell lätt falla från sanningens spång.
Himmelens dagg plär på träden nerdugga,
men så snart jorden har gett dem nog saft
att de kunn` trotsa skyn,vem kan kullhugga
samma, när yxen ens har inte skaft?
Maskstungne kan man med fingrerna gnugga;
mången tror vunnit, vad ändlykten taft.
Dy lät man lyckan med olyckan strida,
intill jag ser, ho som vinner för mej
Ingen mått skjutshästen allt för hårt rida,
tröttar du honom, förtreter han dej;
Fast om en måste förföljelse lida,
modet blir fritt, när som kroppen är ej.
Dy skall mitt mod och blod osörgse vara,
Lasse räds varken hat, avund ell` tvång.
Ingen törs göra mer än han kan svara,
rätt måst (trots orätten) hava sin gång.
Fly med flit, vem som kan, slik olyckssnara,
fängsel gör längsel när lyckan är vrång.
Tänk min vän, att man för den skull mått liva
lustig, fast om det är mot ens behag.
Lyckan hon vandlar sig, kan sällan bliva;
vadan hon kom i går , går hon i dag.
Dy har jag hoppet, I lär en gång skriva,
att I, olycklig, är lustig som jag.
Lucidor blev nedstucken i samband med ett bråk i
augusti 1674 på Källaren Fimmelstången, som ligger alldeles
bredvid Tyska kyrkan, av en viss ”Löjtnant Storm”. De hade anlänt
till krogen tillsammans men råkade i gräl under kvällen.
Båda var redigt berusade och de tog till värjan. Lucidor blev
stucken i bröstkorgen och avled i sviterna av detta, blott 36 år
gammal.
Begravningen var enkel och hans lösöre såldes för
sammanlagt 99 riksdaler.
15 år efter hans död samlades Lucidors verk och utgavs under
titeln ”Helicons Blomster”.
Lucidor, poeten och personen….
…Kallade sig Lucidor den olycklige. Han framstår som en talangfull
och intelligent skald med verkliga anlag men som fått klara sig själv
utan stöd från föräldrar och utan att ha kunnat åka
snålskjuts på ett fint släktnamn. Han var en häftig
personlighet, stolt och med stark självkänsla, men samtidigt
finns ett självdestruktivt drag hos honom.
Lucidor skrev dryckesvisor, bröllopspoem, andliga sånger
och kärleksvisor. Han söp och blev sjuklig och mycket av det
han skrivit präglas av dödsfruktan.
I Lucidors dryckesvisor kan man ana samma drag som sedan skulle komma
att blomma ut i C M Bellmans verk. Lucidor var självständig och
uppriktig som Viwallius och utmanade som Villon. Han kunde också
slå an en enklare tonart, främst i sina kärleksvisor. Visorna
fördes vidare i folklig tradition.
Lucidor var god vän med Samuel Columbus, en annan diktare. Denne
berättar om flera episoder som utspelats i sällskap med Lucidor
och genom dessa får vi en ganska god bild av vår egensinnige
poet, och hans ovilja att böja sig för ståndssamhällets
oskrivna regler. Columbus jämför Lucidor med den grekiske poeten
Diogenes, som avvisade allt som andra uppfattade som tecken på rikedom,
ära och materiella behov. Han var en radikal, som chockerade omgivningen
genom att bo i en tunna och ständigt utmana samhället och dess
”oskrivna regler”.
Columbus berättat bland annat om hur han träffade på
Lucidor sjungandes på gatan. Columbus bad honom att vara tyst, eftersom
det var opassande att gå och gapa på det viset. Lucidor svarade
då att vädret och luften välan var allmän egendom
och var och en hade frihet att bruka den såväl till sång,
spel eller tal. Hans tunga var också hans egen, och den visa han
sjöng hade han själv komponerat. Följaktligen fanns ingen
anledning för honom att hålla tyst…
Vid ett annat tillfälle då Columbus och Lucidor var ute
och promenerade tillsammans, kom de att möta Greve Päder Brahe
då han åkte förbi i sin vagn. Columbus tog genas av hatten
och bugade djupt. Lucidor frågade varför han gjorde så
och Columbus svarade förvånat att det ju var Riksdrotsen som
for förbi, och han skall väl äras och vördas, en sådan
höghet som han är. Lucidor hade en annan åsikt: ”Greve
Päder far sine vägar och jag mine. Om jag hare några penningar
i pungen, går jag på ett värdshus, lagar om mig det bäst
jag kan, och Grev Päder för sig, var han vill. Men har jag något
att sökja av honom, så går jag till honom och bugar och
bockar.”
Lucidor var en slags vagabond som inte ville någon ont, men som
samtidigt älskade att utmana och trotsa.
Till sist ett litet förslag på förklaring till namnet
Lucidor:
”Lucidor den olycklige” var pseudonymen Lars Johansson använde
då han skrev Giljare Kvaaal. I rättegången anklagas han
för att ha tagit detta namn bara för att jävlas med Conrad
Gyllenstierna – namnet ”Lucidor” påstås nämligen vara
bildat av de latinska orden ”Lux” (stjärna) och ”Or” (guld, gyllene),
vilket alltså blir Gyllenstjärna. På bröllopsversen
stod alltså egentligen ”Författat av Gyllenstierna den olycklige”…..
Källor: Red. Ulf Bagge : Lucidor (en bok för
alla)
Runo Lindskog : Klassikerboken
Ulf Jansson, Martin Levander: Litteraturen - epoker och diktare
Forums Litteraturhandbok
Samt Internet.
Sammanställt och nedskrivet av A-K Ossendorf.
|