Tebax
KOMVUX Mockfjärdsskolan
Vad
har format våra kvinnoroller och
KVINNOIDEAL
?
Fakta och
funderingar, historia och nutid.
Specialarbete i historia B av Anna Karin Ossendorf
Mockfjärd 1999-11-26
Inledning: Utseende & Beteendeideal
Förhistorisk tid
Antiken 700 f.Kr-500 e.Kr
Kelter, germaner och vikingar
Kristendomens intåg och medeltiden
Från renässans till upplysning
1700-talet
1800-talet
1900-talet fram till vår tid
Sammanfattning
Källförteckning
Broby-Johansen, R
Kropp och kläder
Rabén & Sjögren 1985
Gould Davis, Elizabeth
I begynnelsen var kvinnan
Almqvist & Wiksell 1971
Liversage, Toni
Kvinnan och historien
Prisma 1975
Nilsson, R & Thorsell, L. Kvinnoroller
genom tiderna Esselte 1978
Sjöstedt, Lise (red.) m.fl.
Kvinnornas historia
Forskningsrådsnämnden 1993
Thålin-Bergman, Lena
O forna tiders kvinnor
LT’s förlag 1975
Wolf, Naomi
Skönhetsmyten
Natur och Kultur 1992
Inledning
.
Du kommer
snart att få följa med på en resa som börjar på
de allra första urmänniskornas tid och fortsätter framåt,
ända till modern tid. På den resan skall vi göra
strandhugg i olika tidsåldrar för att studera kvinnornas ställning,
eller kanske mer den ställning kvinnorna förväntas befinna
sig i. Det här arbetet syftar nämligen till att belysa kvinnoidealets
förändringar och utveckling genom tiderna, och försöka
svara på frågan:
Hur har
kvinnorollen sett ut i forna dagar, och vad har format dagens kvinnoroll
och ideal ?
Ett ideal
är ju något som människan har skapat, en slags föreställning
om hur något skall vara för att vara idealiskt. Ibland
tycker jag att vi tenderar att ta idealet för givet, ungefär
som om det är ett slags historiskt faktum som vi inte kan påverka,
som följer med under evolutionens gång. Men det är
ju inte sant. Många säger att det är "samhället" som
formar ideal, normer och tabun. Det är samhällets fel att unga
blir kriminella, samhällets fel att tjejer får anorexia eller
blir våldtagna. Samhälla mig hit och dit!! Samhället
är ju ingen utomstående kraft, samhället utgörs av
människorna! Idealen skapas av oss själva och kan följaktligen
även ändras eller avskaffas av oss själva om vi så
önskar. Tänk på det !!
Till saken:
Nu ska vi studera kvinnorollens och idealets historia. Men, som ordspråket
säger: Man skall först sopa utanför egen förstu.
Därför börjar vi med att reda ut hur kvinnoidealet egentligen
ser ut i dag, om det nu går att svara på. (Observera att i
den här frågan har jag inte tagit hjälp av någon
litteratur eller utomstående källa. Jag utgår bara ifrån
vad jag själv tycker och hur jag själv uppfattar omvärlden.)
Jag anser
att det finns två kvinnoideal: ett som är skapat av män
och ett som är skapat av kvinnorna själva. Vad gäller
kroppsidealet och utseendet skiljer de sig inte nämnvärt,
skillnaden ligger i beteendet och kvinnans framtoning.
Utseende:
Det är
fint att vara högrest och smal, det går inte att komma ifrån.
Men mager skall hon inte vara - hon ska ha hullet på rätt ställe
nämligen på brösten, och lite på rumpan. Plank-modellen
a la Twiggy går inte hem, Pamela Anderson är bättre. Med
silikon eller utan, det beror på hur man är utrustad av naturen.
Långbent, fast och slank kropp med en jämn solbränna
och inga hårtofsar varken under armarna, på benen eller i bikinilinjen.
Solarium, rakapparat och anti-cellulitcréme hjälper till.
Men det gäller att inte överdriva träningen på gymet
eller arbetet - atletisk kroppsbyggnad med spelande muskler och breda axlar
eftertraktas inte av andra än kvinnliga bodybuilders. Det är
inte kvinnligt och verkar avskräckande på män.
Böljande
hår ramar in det ovala ansiktet med stora ögon, liten näsa
och fyllig mun. Smink bättrar på utseendet
ytterligare, gör ögonen mörka och utmanande, munnen
röd och döljer eventuella ojämnheter och - ve och
fasa - rynkor. Huden är persikoslät och len och fri från
skrynklor, ärr och åderbråck. Tänderna lyser pepsodentvita,
naglarna är långa och lackade.
Evig ungdom
är åtråvärt och helst ska man se ut som 16 när
man är 46, annars hamnar man i kris och blir kallad vid det fula glåpordet
"tant". Ett grått hårstrå kan ge gråa hår
i förtid och måste kvickt färgas över. Ungefär
samtidigt som de "första gråa" dyker upp klipper kvinnorna håret
kortare, lite busigt, för att liksom få en ungdomligare
look. Sophia Loren beundras för sin eviga ungdom och delar med sig
av sina bästa tips för evig ungdom i var och varannan damtidning.
"Ät aprikoser och spaghetti" "Njut av livet" "Använd oil of ulay
anti-wrinkle x 2000 supernatural skin care varje dag". (Eller ta
genvägen och gör en ansiktslyftning - men det talar man inte
högt om).
Att "åldras
med behag" och "de grå hårens charm" gäller endast män,
men på karlar anses det däremot sexigt och attraktivt med vindpinade
fåror i ansiktet.
Beteendeideal:
Nog nu
om utseendet, det är ju faktiskt bara skalet. Ett kvickt hopp till
kvinnans roll och uppenbarelse ! Som sagt: Enligt min teori så skiljer
sig det "manliga" och det "kvinnliga" kvinnoidealet åt på denna
punkt.
Det manliga
kvinnoidealet är en ganska traditionell kvinnobild. Det är format
av årtusendens vågor av patriarkaliska kulturer, dvs kulturer
där mannen varit den dominerande och kvinnan varit underlydande.
Den ställer höga krav på kvinnan och ställer henne
i förhållande till mannen. Hon ska vara svagare och underlägsen
mannen, tjäna mindre pengar och vara bräckligare.
Kvinnan
är den omsorgsfulla, hon pysslar och donar, sköter hushållssysslor
och tar hand om barnen. Just att sköta barn och hushåll
har varit kvinnans uppgift genom alla tider ända sedan de första
stenåldersfamiljerna bildades.
Kvinnan
ska inte vara för tuff eller vågad, inte ta för sig så
mycket, inte vara för högljudd. Jag tycker att man kan sammanfatta
det hela som att kvinnan ska stå lite i bakgrunden - inte bredvid,
utan strax bakom mannen. Ingen förväntar sig att en kvinna
ska "klara av saker". Däremot finns outtalade krav på
att hon ska vara en perfekt hustru, maka och mor samtidigt utan att besvära
mannen med sina funderingar kring sådant. Och För att
klara det krävs en riktig "stålmorsa", verkligt tuff och stadig.
Med andra ord en "hel karl"…!!
Det kvinnliga
kvinnoidealet är kanske det som pressar kvinnan hårdast.
Hon ska nämligen leva upp till det "manliga" kvinnoidealet, men samtidigt
ställer hon krav på sig själv att vara den perfekta mamman,
den perfekta anställda/chefen, och den perfekta individen.
Hon ska
vara attraktiv bland män och vara en underbar hustru och älskarinna,
alltid ställa upp för sina barn och släktingar, alltid vara
en glad och trevlig kollega som samarbetar och kan kompromissa. Samtidigt
ska hon vara självständig och kunna säga ifrån, hon
ska tänka på sig själv också, hon ska ha "inre harmoni",
kämpa för sina rättigheter, och INTE krypa på knä
för mannen….
Kvinnor
konkurrerar med varandra, det är helt naturligt. Men i och med "Kvinnokampen"
som förs i samhället, för att skapa jämställdhet
mellan kvinnor och män, så konkurrerar kvinnorna även med
männen! De ska liksom vara superkvinnor och dessutom vara som män,
kunna allt som männen kan, utan att för den skull ha de nackdelar
som männen har. Det säger ju sig självt att det inte
fungerar. Ingen människa kan leva upp till ett sådant ideal.
Kvinnor
och män är olika varelser med olika brister och förtjänster.
De är lika mycket värda, men de är inte likadana.
De måste få konkurrera på sina villkor och få utnyttja
sina förtjänster, istället för att konkurrera på
varandras villkor och försöka ändra sina brister.
Det är
väl inte kvinnan det är fel på, utan systemet…
Att bli
kallad för "kvinna" eller "kärring" är det värsta som
kan hända en man, men att vara "pojkflicka" eller "reda sig som en
hel karl" är snarare komplimanger för en kvinna. Språket
är fullt av mansrelaterade ordstäv och talesätt: "vara man
för sin sak", "bra karl reder sig själv" etc. Det säger
en hel del om hur vi lever!!
Vad sägs
om: "Har kvinna sett på hustrun" istället för
"har man sett på maken" ???
Förhistorisk
tid
.
De allra
första människorna var självförsörjande, skogslevande
vegetarianer. Kvinnor och män hade i princip samma uppgifter i livet:
samla mat och föra släktet vidare. Skillnaden var att kvinnan
födde och bar omkring på barnet. Människobarnet klamrade
sig fast i mammas päls och var inte lika hjälplös som dagens
bebisar. Det klarade sig själv ganska tidigt och hindrade inte
moderns rörelsefrihet nämnvärt.
Så
småningom övergick människan till blandkost och började
samarbeta i grupp för att jaga villebråd. Hon reste sig
upp på bakbenen och händer och fötter fick skilda uppgifter.
Samtidigt fick också kvinnor och män olika uppgifter - ser man
på, könsbunden arbetsfördelning redan tiotusentals år
före Kristus!!
Männen
ansvarade för jakten. Att det blev så har faktiskt en naturlig
förklaring: Mödrarna som utvecklats till upprättgång
, på två ben, kunde nu inte föda lika storhövdade
ungar som tidigare. Ungen måste födas tidigare, och hjärnan
utvecklas vidare efter födseln. Detta i sin tur gjorde människobarnet
mer hjälplöst och beroende av moderns skydd och omhändertagande
under lång tid efter födseln. Varje barn ammades i 3-4
år. Vidare fanns inte längre någon päls att
klamra sig fast i, utan modern måste bära barnet. Allt
detta gjorde det mycket opraktiskt för henne att jaga, bättre
var att hon tog ansvaret för att säkra fortlevnaden genom att
koncentrera sig på barnets vård. Genom detta blev mor och barn
hårt knutna till varandra.
Fadern
då, hade han ingen kontakt med barnen? Jo, han hade den viktiga
rollen att lära sina söner allt han visste och föra jaktkunskaperna
vidare, precis som modern lärde flickebarnen hur man samlade
och skötte de kvinnliga sysslorna. Var och en hade sin bestämda
uppgift.
Från
tiden innan skriftspråket kom till finns inte så många
kvarlevor, men de som finns ger en tydlig bild av hur dåtidens drömkvinna
såg ut: En mullig, trind eller rentav fetlagd, ibland gravid,
rejäl kvinna med en bred rumpa. Statyetter och skulpturer av sten
och ben samt målningar från tidiga halv-åkerbrukssamhällen
visar entydigt denna bild av kvinnan. De flesta forntidsfigurer är
nog gjorda av män. Frågan är om de ger en sann bild
av kvinnorna, för så feta kan de knappast ha blivit på
dåtidens föda och levnadssätt. Snarare var det väl
så att det var sällsynt och åtråvärt med ett
fettlager. Alltså fanns redan på forntiden ett kvinnoideal:
Så rund och kurvig som möjligt, med rejäla "bilringar".
Det är klart att det var eftertraktat i en tid där man inte var
garanterad mat för dagen på ICA snabbköp.
En lustig
sak är att figurerna ofta porträtterar kvinnan sedd bakifrån.
Till skillnad mot dagens "framsidefixering" är det bakdelen och ryggen
som framhävs på forntida kvinnofigurer. Ibland har de
små skulpturerna försetts med en svällande rumpa av kolossalformat,
motsvarigheten till dagens uppumpade bröst.
Spår
av mänsklig klädsel återfanns först vid slutet av
istiden för ungefär 20 000 år sedan.
Forntidsfigurerna
är nakna, det enda plagg som kan ses på några av dem är
ett "bakkläde" - dvs ett slags förkläde av remsor eller
snören som sitter baktill! Detta bakkläde framhävde
den kvinnliga rondören och karaktären ytterligare och var inte
till för att dölja något.
Föreställde
figurerna en modergudinna?
Det är
faktiskt högst troligt!
Bland annat
dessa statyetter, men också många andra arkeologiska fynd pekar
på att de förhistoriska kulturerna var matriarkat, dvs. kvinnovälden.
Och om man börjar betrakta historien med den tanken i bakhuvudet,
var kanske de tidigaste "könsrollerna" inte så neutrala som
vi hittills antagit. Vi behåller tanken och ser vad vi kan hitta
lite längre fram..
Under hundratusentals
år levde människan som jägare-samlare. Det var först
för ca 10 000 år sedan som jordbruksrevolutionen i grunden förändrade
livsvillkoren. Övergången från att samla till att
själv producera mat, vilket naturligtvis inte skedde över en
natt, är en av de viktigaste milstolparna i historien.
Med all säkerhet är det kvinnan vi har att tacka för att
jordbruket kom till. När hon gick omkring bland de vilda
sädesslagen för att leta efter något lämpligt att
skörda, växte säkert tankar fram om att själva kunna
odla dessa. Kanske kom hon underfund med fröets funktion av ett misstag
- det är ju mycket troligt att vetekorn hamnade lite varstans eftersom
det är dem man använder som föda - och gjorde ett
eget sådd-experiment. Vidare uppfann hon krukmakeriet och tillverkade
lerkärl att förvara säd och frön i. Hon tog hand om
de fångster som mannen hade lyckats införskaffa, och lärde
sig att lösa problemet med att lagra maten genom att torka den.
De första
jordbruken var så kallade halv-åkerbruk. Kvinnorna skötte
jordbruket och männen jagade. Fortfarande måste man flytta
med jämna mellanrum för att finna nytt villebråd och få
ny jord att odla i, eftersom den gamla åkern fort blev utsugen.
Plogen var ännu inte uppfunnen, jorden bearbetades med en hacka
eller pinne.
Nu kommer
ytterligare bevis för att det tidigaste samhället kan ha varit
ett matriarkat.
Jordbruket
var till skillnad från jakten en säker försörjning
och det gav kvinnan auktoritet.
Kvinnan
var den som stod för försörjningen, medan mannen bara kunde
bidra med något OM han hade haft jaktlycka. Om man vill, kan man
se det som att mannen endast kunde anförtros den "bisyssla" som jakten
innebar, och att kvinnan skötte väsentligheterna.
Den livsviktiga
kunskapen om odlingen och alla andra "kvinnosysslor" fördes vidare
från mor till dotter och arvsrätten (rätten att bruka jorden)
gick från mor till dotter. I dessa samhällen räknade man
härstamningen på moderns sida. Eftersom endast kvinnorna behärskade
jordbrukssysslorna, är det väl troligt att de hade makten därhemma
och stod för organisationen. De skulle knappast ha behövt några
män annat än för fortplantningens skull ! Vissa källor
påpekar att ledare och hövdingar utsågs bland männen,
och att forntidssamhället därför inte kan ha varit ett rent
matriarkat. Men kanske var det så att männen utsåg ledare
ibland SIG, och att de hade en "mansgrupp" (ett jaktlag!) med inbördes
hierarki, medan kvinnorna i sin tur stod högre än hela denna
grupp av män?
Sammanfattningsvis
värderades kvinnorna i halv-åkerbrukssamhällena MINST lika
högt som männen, troligtvis högre.
Så
småningom utvecklades jordbruket vidare. Plogen togs i bruk och man
började att själv bevattna jorden. Skördarna ökade
och gav ett större försörjningsunderlag.
I och med
jordbrukets vidareutveckling blev det slut på människans nomadliv;
nu blev hon bofast. Försörjningen fanns på nära
håll och man lärde sig även att tämja de vilda djuren
för att ha dem som arbetsdjur och för att få mat. Kvinnorna
lärde sig att bereda hudar och
någon
klok kvinna måste ha förundrats över fårets mjuka
ull och undrat om inte den kunde användas till något, kanske
började hon tvinna den mellan sina fingrar och märkt att det
blev som en tråd. Ur detta utvecklades så de första spinn-
och vävredskapen. Kvinnorna lärde sig att ta vara på köttet
efter slakten och vidareutvecklade metoderna för att lagra kött.
Praktiskt taget alla viktiga uppfinningar och upptäckter under denna
tid gjordes av kvinnor. Om man beaktar detta får mannen verkligen
en underordnad roll i det tidigaste samhället. Under en tusenårig
period kring 3000 f.Kr. görs massor av tekniska framsteg: hjulet uppfinns,
skriftspråket kommer till, metaller som koppar och brons tas
i bruk. Dessa senare tekniska skapelser tillskrivs - till skillnad från
de tidigare uppfinningarna - ofta männen, men vissa källor hävdar
att det är troligt att upphovsmannen även nu så att säga
var en upphovskvinna.
Det finns
dock en konflikt mellan "matriarkatsförespråkarna" och "patriarkatshävdarna"
om hur det var med den saken. De som hävdar kvinnans totala dominans
påstår att alla uppfinningar under den förhistoriska tiden
och den tidiga jordbrukskulturen är kvinnors verk, och att männen
i princip fungerade som "anställda" under kvinnliga "chefer" - kvinnan
stod för organisationen och mannen ålades enklare uppgifter,
som kvinnorna delade ut. Det verkar rimligt ända fram tills
dess att människan blir bofast och plogen införs i jordbruket.
Patriarkatshävdarna menar nämligen att jordbruksarbetet med plogen
blev alltför fysiskt krävande för kvinnan, och att mannen
då övertog detta arbete. Och så blev det plötsligt
han som försörjde familjen - ombytta roller! Mannen fortsatte
sitt trumftåg och de senare tekniska skapelserna är hans verk.
Detta har stöd i att kvinnan var bunden vid vård av barn, och
att graviditet hindrade henne från tungt arbete. Matriarkatslinjen
hävdar istället att mannen gradvis "stal" kvinnornas idéer
och kommersialiserade dem, när kvinnorna gjort "grovjobbet" och lagt
grunden till ett tryggt och välorganiserat samhälle.
Hmm..vad
ska man tro på ? Var det verkligen så att plöjningen
var för fysiskt krävande för kvinnan? Och vem uppfann egentligen
plogen - kvinna eller man ? Jag måste påpeka att det
faktiskt finns historiker som hävdar att kvinnor och män förr
hade i princip likartad fysik i fråga om kroppsstorlek och -grovhet,
och att kvinnorna i flera fall överträffade männen i styrka
och prestation. Det kan ju vara troligt, om man tänker
att de utvecklats från att vara trädlevande apor där ju
båda måste kasta sig från gren till gren och använda
musklerna. Tänk om det var så, att det var kvinnorna som harvade
runt med plogen ?
Dessa historiker
menar att dagens stora skillnad i fysik och muskelmassa mellan kvinna och
man beror på valet av partner: På den matriarkaliska tiden
var det kvinnan som valde sin man, och då ville hon givetvis ha den
starkaste och bästa som fanns att tillgå - han skulle ju åtminstone
vara lika stark som hon! De riktiga klenisarna rensades ut, och de kraftigaste
männens gener fördes vidare. När så det patriarkaliska
herraväldet kom under historisk tid, var det mannen som valde sin
kvinna. För att befästa sin makt som den starke härskaren,
och i någon slags instinktiv rädsla för kvinnokönets
"revansch", valde han en spröd och späd kvinna, som han lätt
kunde sätta på plats, både psykiskt och kroppsligt. På
så sätt har de muskulösa männen och de spröda
kvinnorna valts ut och deras gener har fått forma framtida generationer.
Ah! Är
det det här som har format det "kvinnliga" idealet - en smal och känslig
individ?
Det beror
alltså på männens rädsla för revansch!! De vill
vara garanterade att vara den starkare parten i ett parförhållande!
Vad som
är lustigt med det hela är att i modern forskning om kvinnors
val av män, visar det sig att dagens kvinnor föredrar en feminin
typ av man framför en med mer typiska maskulina drag. Hellre plyschponken
än machograbben alltså. Kvinnorna kanske planerar ett återtagande
av makten….?
Nåväl,
vi ska se hur historien utvecklar sig. Någonstans måste ju
finnas en övergång till det mansherravälde som råder
idag.
De ökade
skördarna kunde mätta fler munnar och befolkningen ökade.
Nu var man mer än självförsörjande och alla behövde
inte längre engagera sig i jordbruk eller boskapsskötsel. Specialisterna
växte fram; de som ägnade all sin tid åt t.ex. metallbearbetning.
Dessa specialister var alltid män, eftersom kvinnorna hade barnskötseln
som upptog en stor del av tiden och inte var förenligt med arbeten
som krävde mycket långvarig koncentration och uppmärksamhet.
Att spinna, väva, sköta lättare jordbrukssysslor gick däremot
bra ihop med barnpassning och gav många tillfällen till amningspauser.
Men jordbruket
blev så småningom inte längre bara kvinnans område.
Med nyare metoder övertogs det så småningom av män.
Om det var för att det blev för fysiskt krävande, låter
vi vara osagt. I samband med att man blev bofast blev äganderätten
till jorden något centralt och arvet gick snart över till faderns
sida. Mannens ställning i familjen blev allt högre på
kvinnans bekostnad. Redan före kristi födelse började
kvinnan alltså att skjutas undan, förpassas till bakgrunden
för att där sköta barnafödandet.
"Sköt
du barnen älskling, jag tar hand om det här." Det är
tydligt att barnafödandet låg kvinnan till last och utgjorde
ett hinder för henne redan på förhistorisk tid.
Med de
nya arvstraditionerna blev det intressant för mannen att se till att
de barn som ärvde honom verkligen var hans, och inte hade blivit till
under något av kvinnans möte med andra män. Kvinnan
blev en av mannens tillhörigheter, en egendom, som skulle vara honom
trogen och föda hans barn. Från att ha varit jämlikar
blev nu de båda könen herre och slavinna, och detta maktförhållande
rådde snart även i hemmet, som tidigare varit kvinnans "revir".
Det gick
utför för kvinnan.
I de tidigaste,
klassfria samlar- och jordbrukarsamhällena var hon en viktig faktor
rent ekonomiskt och hade då en stark ställning - kanske t.o.m.
en överordnad ställning.
Med tiden
har hon blivit allt mer beroende av att bli ekonomiskt försörjd
av mannen.
Antiken
700 f.Kr - 500 e.Kr
.
Nu börjar
den historiska tiden och nu finns det skriftliga källor att ösa
ur för att få reda på hur kvinnan hade det. I antikens
högkulturer var alla samhällen mer eller mindre patriarkaliska
dvs. mansdominerade.
Den
atenska kvinnan levde ett mycket ofritt liv. Hustruns rättigheter
var lika med slavens, och hon stod genom hela livet under manligt förmyndarskap,
först under sin far, sedan under sin man och om han dog övergick
förmyndarskapet till närmaste manliga släkting. Den
atenska kvinnan gifte sig redan i tonåren, och som hustru var hon
sedan förpassad att leva i avskildhet i hemmet, som en slags burfågel.
Hon räknades som en av mannens ägodelar, som om hon vore en av
möblerna i hemmet!! Den enda gången kvinnan fick lämna
huset var för att handla, och då måste en slav följa
med som vakt ! Medan männen deltog i demokratiska diskussioner
och levde ett lättsamt umgängesliv på stadens torg, satt
fruarna alltså inspärrade i hemmen. Och det skulle vara den
första demokratin!!
Den ideala
hustrun skulle märkas så lite som möjligt, inte göra
väsen av sig, "kvinnorna tige i församlingen!"(citat av Paulus)
Detta sades rakt ut av grekiska statsmän, bl.a. den kände Perikles.
Männen
skaffade sig en hustru för att få ett barn, en arvinge och hade
sträng kontroll över henne av samma skäl som tidigare i
historien: för att vara säker på att barnet verkligen var
hans. Om en gift kvinna ertappades i famnen på en annan man, gav
lagen ingen nåd.
Men det
fanns andra kvinnoroller i Aten än hustruns. Ogifta kvinnor kunde
fungera som hetärer eller konkubiner, och de levde ett helt annat
liv än den äkta makan. Hetärerna var fria kvinnliga medborgare
- ogifta och ofta högt bildade kvinnor som deltog i männens diskussioner
och var ett slags intellektuella kamrater
Konkubinerna
var älskarinnor, ett slags allmänt accepterade prostituerade,
som männen kunde förlusta sig med.
Kvinnorna
i det antika Rom var inte lika bundna. De hade full rörelsefrihet
och fritt tillträde till gator och torg och förefaller ha varit
jämställda med männen i det sociala livet. Men när
politik kom på tapeten, hade de inget att säga till om.
Kvinnorna var fria, men maktlösa, kan man kanske uttrycka det.
Från
början hade även de romerska kvinnorna betraktats som mannens
egendom, men ganska snart fann man detta ohållbart och det var ganska
lätt för en kvinna att finna kryphål i lagen för att
undgå att bli mannens ägodel.
Kelter,
germaner och vikingar
.
Germanernas
kvinnor var högt aktade. De hade ofta en helig, profetisk ställning.
Kelterna
hade kvinnliga domare, det var kvinnan som tog initiativet till giftermål
och hon som valde sin make. Den keltiske mannen måste ha sin
hustrus godkännande i fråga om kontrakt och liknande. Kelternas
gudavärld hade också fler kvinnliga gestalter än manliga.
Tillochmed paradiset var kvinnornas - det kallades "kvinnornas land!"
Allt tyder
på att vikingatidens kvinnor hade en stark ställning. Även
om sysslorna var strikt könsuppdelade, värderades de lika. Ett
gott dagsverke kunde vara att spinna såväl som att rusta fartyget.
Eftersom vikingamännen ofta var borta på långa färder,
byggde kvinnorna upp en auktoritär ställning i hemmet. De vaisste
att de klarade sig själva om det behövdes, och var inte beroende
av männens ständiga förmynderi.
Vikingakvinnan
avbildas ofta i profil, med hållning som en tupp! Det är alla
gånger en stolt och självsäker kvinna som porträtteras,
ingen kuvad liten fröken. Hon påminner om Hagbards fru
i serien "Hagbard".
Kristendomens
intåg och medeltiden
.
Vi kristna
västerlänningar ser alltid blåögt på vår
religion och hävdar att det är den "enda vettiga" och att Gud
står för den allra högsta rättvisan är det ju
ingen tvivel om. Det kristna budskapet om allas lika värde etcetera
är förvisso en mycket fin tanke. Men i utövandet av
kristendomen inom kyrkan finns en hel massa dubbelmoral.
För
kvinnornas räkning var kristendomens införande minsann ingen
höjdare. Tvärtemot vad man kan tro, har deras ställning
försämrats i de kristna länderna i samband med att kristendomen
bredde ut sig.
Den grekiske
filosofen Platon ansåg att kroppen var uppdelad i en manlig del:
överkroppen och huvudet, där själen och de manliga, förnuftiga,
modiga dragen fanns. Denna del måste skyddas från den kvinnliga
underkroppen, den lägre avdelningen. Mannen var så att
säga av naturen överlägsen kvinnan, på samma sätt
som själen var överlägsen kroppen. Denna syn på
förhållandet kvinna-man
anammades
av den kristna rörelsen, som började växa fram under romarrikets
slutskede.
Kristendomen
präglas också av dualism, dvs. uppdelningen av tillvaron i två
världar: en "högre värld", en ädel, riktig och eftersträvansvärd
del står mot en frestande, syndfull, världslig del som man kan
dras ner i om man inte ser upp och följer de kristna budorden och
reglerna. Kvinnan symboliserade den syndfulla som försökte locka
mannen i fördärvet, alla kan väl historien om hur Eva frestar
Adam till syndafallet i Edens lustgård. Därför måste
kvinnan underordnas mannen och ta lärdom av honom. Kvinnan var en
oren varelse och en fresterska.
Från
300-talet och framåt tränger kristendomen allt mer in i de europeiska
människornas tillvaro och sätter upp riktlinjer och ideal. Kyrkan
utvecklar en oerhörd makt över människorna i och med den
dualistiska synen och rädslan att hamna i fel värld, att synda
och bli straffad. Kyrkomakten hade sin absoluta höjdpunkt under 1200-talet,
och präster och andra andliga personer hade bildat en högre stående
klass. Behöver jag skriva att kvinnor var otänkbara på
dessa högre poster?
Den kyrkliga
dubbelmoralen var oerhörd. Prästerna kunde våldta
och utnyttja kvinnor, och gå ostraffade. Predikningarna innehöll
varnande ord om vad som kunde hända med den lösaktiga, och kyskhet
och oskuld var eftersträvansvärt. Men samtidigt: kvinnor
som vägrade gå med på prästernas skamliga förslag
dömdes till döden, för "vad skulle hända om alla kvinnor
tog kyskheten på så stort allvar?" Likaså utföll
domar angående tvister mellan man och kvinna alltid till mannens
fördel. Mannen hade ALLTID rätt. Den kristna värderingen
och förtrycket av kvinnan rättfärdigades av texter i bibeln,
speciellt i Paulus’ texter.
Dubbelmoralen
i Kristus predikade ord om allas lika värde / prästernas "högre
klass" hade gått för långt tyckte vissa, och kättare
med alternativa läror dök upp i protest. Kyrkan gjorde
naturligtvis sitt bästa för att kväva alla uppstickare,
eller rättare sagt bränna dem på bål. I kättarförföljelsernas
spår skulle sedan häxprocesserna följa.
Medeltidens
korståg medförde en del handel och pengarna fick en mer framträdande
roll. Klasskillnaderna växte, borgerskapets inflytande ökade.
Det medförde att borgarhustrun kunde börja tävla med adelsfrun
i "finhet".
Gemensamt
för alla klassers kvinnor var att de genom både religion och
lag var underställda männen. Lagarna var dock utformade på
ett sådant sätt att de gav relativt stor rörelsefrihet
för de kvinnor som var lite driftiga, åtminstone om man jämför
med hur det skulle komma att bli efter reformationen.
Kvinnor
bland "vanligt folk" kunde ha arbeten i stil med bryggerska, sömmerska,
väverska, ljusstöperska, kokerska, tvätterska, sälja
matvaror eller koka sylt. De kunde arbeta på ett storgods eller ett
slott. De kunde också vara tjänstepigor, det var vanligast i
städerna. I en stad fick man nämligen inte vara arbetslös,
och undättningen för en fattig kvinna var ofta att någon
släkting lät henne arbeta som piga.
De högre
klassernas kvinnor hade däremot inga dylika sysslor, de var hemma
och uppfostrade barnen. Till att sköta matlagning, tvätt
etc. fanns ofta någon tjänare.
Under medeltiden
var kroppen något syndigt, som måste döljas under kläder
och tyger. Nakenhet var alltför demokratiskt för att passa in
i det allt mer hierarkiskt ordnade samhället. Utan kläder
var ju alla lika, och det skulle inte gå att skilja på kung
och narr!!
Den ideala
kroppen var långsträckt och långbent, det tydde på
helig höghet. Midjan på medeltida kläder är
ofta mycket hög för att förlänga underkroppen och ge
ett längre intryck. Kvinno- och mansdräkt var relativt
lika, men kvinnoidealet har redan kommit på pränt: "En jungfru
skall slå ned blicken, gå med händerna dolda och små
steg." Det fanns inget så vulgärt som häftiga rörelser.
Det är
ganska uppenbart att förtrycket av kvinnan grundar sig i en oerhörd
rädsla från männens sida. De har övertagit makten
från kvinnorna i de tidigare matriarkaliska väldena, och är
livrädda för kvinnornas revansch. På alla sätt måste
hon hämmas
och förtryckas, och tillåtas endast ta sådan
plats som behövs för att hon ska föra mannens gener vidare
till nästa generation.
Från
renässans till upplysning
.
Efter medeltidens
världsfrånvända, kyrkligt dominerade, asketiska liv, som
jämförelsevis förefaller som ett långt stillastående,
kom renässansen och väckte livsandarna åter. Upptäckter,
handel och kommersialitet revolutionerar tillvaron, och vid 1700-talets
slut kommer dessutom den industriella revolutionen. Givetvis innebar alla
omställningar också att kvinnosynen och kvinnorollen ändrades.
Luthers
reformation på 1500-talet innebar en andhämtningspaus för
kvinnorna, även om Luther knappast var någon feminist. Det kristna-katolska
förtrycket övergavs i och med att protestantismen kom, många
framstående kvinnor tilläts ta plats och det verkade som om
renässansen skulle bli en bättre tid för BÅDA könen.
Men, säg den lycka som varar. På 1600-talet kom puritanismen
i de protestantiska länderna, och i de katolska styrktes påvens
roll som allenarådande övermakt och förtryckare. Puritanerna
förespråkade individens frihet - för män, alltså.
Kvinnorna skulle fortfarande vara det evigt underställda könet.
Lagar skärptes och kontrollerades mer centralt, till nackdel för
kvinnorna eftersom de i alla lagar styrdes av männen.
Renässansens
människor hyllade ju antiken och ville gärna återuppliva
dess gamla traditioner. I fråga om kvinnans situation blev
detta också verklighet. De gifta kvinnorna var låsta och blev
kuvade av sina män, och det antika greklands hetärer återuppstod
under renässansen som kurtisaner, välutbildade kvinnor som deltog
i männens diskussioner och även själva bjöd in vetenskapsmän,
poeter och filosofer till "salonger". Olika villkor gällde för
olika kvinnor, beroende på klasstillhörighet och civilstånd.
Renässansen
var kanhända en glansperiod inom många områden, men inte
för kvinnorna. Det var helt klart en männens tidsålder.
Kanhända var det under denna tid som mansdominansen nådde sin
absoluta kulmen, som en otroligt fördröjd motreaktion och hämnd
mot de tidigare matrialkaliska samhällena. Det tog sålunda väldigt
lång tid för männen att vända och förgöra
det matriarkaliska styret.
Under 1600-talet
bedrevs en omfattande häxjakt, som påbörjats redan under
reformationen. Vissa finner förklaringen till häxprocesserna
i en slags sexualskräck som utveckades genom den stränga återhållsamhet
som predikades, andra anser att det var ett försök från
kyrkans sida att utrota alla oliktänkande.
I vilket
fall som helst så var det nästan bara kvinnor som drabbades
av häxförföljelser så man kan lika gärna räkna
företeelsen som ett slags förtryck av kvinnan. De kvinnor som
brändes på de otaliga häxbålen, vilka var de? Det
kunde mycket väl vara "uppkäftiga" kvinnor - dåtida feminister
som hävdade sin rätt och som stöttade varandra i sin frihetskamp.
Det kan lika väl ha varit "kloka gummor" - dåtida alternativläkare
- som anklagades för häxeri. Eller bara vanliga kvinnor som inte
på något sätt gjorde väsen av sig, men ändå
av någon anklagades för att ha kontakt med djävulen.
Puritanerna
hävdade att människans öde var förutbestämt och
att kvinnorna, på grund av Evas synd i paradiset, var evigt fördömda.
I en förtvivlad kamp för att sona sitt "brott" fick kvinnorna
verkligen krypa på knäna inför männen. Det gällde
att veta sin plats och lyda sin man till punkt och pricka. Religionen höll
kvar sitt grepp om kvinnan.
Vidare
hävdades på alla sätt kvinnornas lägre intelligensnivå,
och att ge en flicka en utbildning var det aldrig tal om. Musik och litteratur
var mannen förunnat, kvinnan behövde inte bry sig i annat än
att sköta hemmet och behaga mannen.
Jag ska
citera en bok från 1670-talet: "The ladies’ calling", givetvis skriven
av en man.
"Emedan
Gud bestämt att underkastelse är kvinnans lott, behövs inga
argument för det passande i att rätta sig därefter."
Tänk
så enkelt man kan göra det för sig !!
Det kvinnliga
livet i praktiken
Från
och med slutet av medeltiden växte städernas betydelse för
människorna; de blev centrum för handel och rikedom, rikedom
som numer inte mättes enbart i jord utan också i pengar.
Nu skedde brytningen mellan det gamla feodala, kollektiva samhället
och det nya, kapitalistiska, individuella. Samtidigt delades även
kvinnohistorien in i två delar: Bonde- eller lägreklasskvinnorna
respektive de kvinnor som tillhörde "gräddfilen" i samhället.
Observera att det senare alternativet kommer att visa sig vara det sämre,
ur kvinnans synpunkt sett. Framöver kommer alltså beskrivningen
av kvinnoroller och ideal ofta att skiljas mellan de båda samhällsskikten.
Den medeltida
stadens hantverkarhustru hade ofta delat sin mans arbete. Hon kan ha varit
ansvarig för bokföringen, hon skötte hushållet och
barnen i huset, och eftersom makens verkstad och bostaden var ett
och samma hus, var det ingen svårighet att kombinera sysslorna. Hushållsarbetet
var, lika mycket som hantverket, en del av försörjningen och
hantverkaren stod själv för råvaror, redskap och sin egen
arbetskraft, och sålde direkt till kunderna.
Med tiden
blev hantverken större och omsättningen ökade. Kanske gick
produkterna nu via en uppköpare till kunden. Kvinnor och barn fick
hjälpa till mer i arbetet, det blev ett familjeföretag i ordets
rätta bemärkelse.
Så
utvecklades manufakturer och fabriker. Hantverket flyttades ut ur hemmen
och hantverkaren ägde till slut endast sin egen arbetskraft, och var
underställd fabriksägaren. Hustru och barn blev också sysselsatta
i fabriken och var nödvändiga för försörjningen.
För
bondhustrun gällde i princip samma sak. Hon hade ju hushållsskötseln
och var dessutom delaktig i jordbruksarbetet. Jordbruket var hela familjens
intresse och alla måste hjälpa till i det dagliga arbetet för
att klara sin försörjning. Det fanns inte tid att grubbla över
könsroller.
Bönder
och hantverkare utgjorde den breda basen i samhällena, precis som
de alltid gjort.
I detta
samhällskikt var livet hårt, men det var hårt för
både kvinnor och män, och kvinnornas situation var nog ganska
jämställd. Det fanns som sagt inte utrymme för tjafs om
könsroller, skönhet, ideal mm. Dessutom läste man väl
inte en massa ideologiska skrifter om hur kvinnan borde förtryckas.
Den ideala kvinnan var en sund och robust, vanlig kvinna, som kunde sköta
barn och hushåll och vara delaktig i familjens "företag", jordbruk
eller vad det nu vara må.
Men i den
rikare överklassen var kvinnans situation annorlunda.
Med handel
och fabriker växte borgarklassens makt och rikedomar. I den rika borgarfamiljen
fanns inget behov av att hjälpas åt med arbetet. Mannen håvade
in pengar från lägre instanser, hustrun hade inget annat att
göra än att sköta hemmet, och hennes tillvaro kunde nu mer
närma sig den sysslolösa överklasskvinnans. Samtidigt
blev hon helt beroende av mannens försörjning. Hon var satt i
händerna på sin man och på kyrkan.
Änkor
var ett kapitel för sig, åtminstone i svensk historia. De har
på ett märkligt sätt haft en ganska aktad status ända
från medeltiden till 1900-talet. Idag anses väl en änka
inte vara finare eller bättre än en fru eller fröken, men
förr innebar det stora förändringar för kvinnan om
hennes man dog. Hon blev fri från mannens överförmynderi
och fick överta de tillgångar mannen lämnat efter sig.
Om de levt fattigt fortsatte naturligtvis hennes liv i fattigdom, men om
mannen varit välbärgad (och kvinnan då troligen varit mer
förtryckt och satt i bakgrunden) så kunde hon leva gott.
Och inte
nog med det, det bästa måste ha varit den nya juridiska frihet
som kvinnan vann då maken trillat av pinn. Hon blev plötsligt
myndigförklarad och fick själv bestämma över sig och
sina tillgångar. Hon kunde skriva under avtal och kontrakt,
kunde starta eget företag, kunde köpa, sälja och låna.
Och om hon önskade gifta om sig kunde hon fritt välja sin nye
make utan att någon annan behövde blanda sig i. Men om hon gjorde
det hamnade hon i och för sig tillbaka under mannens ekonomiska och
juridiska överförmynderi, så det är ganska troligt
att hon valde att fortsätta leva änkelivet.
Är
det inte konstigt att kvinnan genom hela livet behandlades som omyndig,
som ett barn, eller t.o.m. som en sak, en ägodel som saknade förstånd,
men om hon blev änka - och oavsett om det skedde när hon var
20 eller 70 år gammal - blev hon plötsligt helt betrodd att
förvalta över sig själv ?
Något
om utseende från medeltidens slut till 1700-talet.
Med sysslolösheten
växte det kvinnliga skönhetsidealet fram. Följaktligen har
det funnits länge i de högsta samhällsklasserna, hos hovet
och adeln, men det spreds nu neråt i samhällsskikten. Utseendemässigt
så började mans- och kvinnodräkten uppvisa större
skillnader. Vad gäller snittet, så blir modet mer figursytt.
Medeltidens vida, enkla kläder blir nu endast till för lägre
klasser. Efter 1300-talet blir huvudbonaden ett måste för
kvinnan och att visa sig barhuva en omöjlighet. Samtidigt blir kvinnokläderna
allt snävare på överkroppen, och framhäver figuren
ner till midjan, därefter kommer en vid kjol. Den manliga silhuetten
är uppbyggd på precis motsatt vis: där byggs överkroppen
på i pompösa tygmassor, och på benen bär man endast
ett par strumpbyxliknande hosor. Mannen liknar en "rubriks kub" uppallad
på två spaghetti, kvinnan liknar en konisk spelpjäs, en
sådan med liten knopp på toppen. Silhuetten förstärker
könsskillnaden, liksom hållningen: mannen intar en militärisk
hållning - ut med bröstet, in med magen. Kvinnan däremot
sjunker ihop som ett S, med rundad rygg, framskjutna axlar och toppig mage
- en hållning som är ganska typisk för den havande kvinnan.
Vid mitten
av 1300-talet gör den spetsiga skon sitt intåg, och den kom
för att stanna. Foten pressades in i en helt onaturlig form och än
idag utsätter vi våra fötter för denna deformation.
Det måste ha börjat som en demonstration av klasstillhörighet:
överklassen kunde med den spetsiga foten signalera att de inte behövde
arbeta ute på åkrar och fält. Bondkvinnan ute på
landet levde knappast ett liv förenligt med sylvassa tåspetsar.
Ytterligheternas ytterlighet återfinns i de japanska kvinnornas hårt
snörade liljefötter, som gjorde det omöjligt för dem
att gå annat än begränsade sträckor med mycket korta
steg.
Överklassens
välstånd ökade och det förefaller som om den blev
allt mer sysslolös, eftersom så mycket energi började ägnas
åt klädedräkten. Snitt och modeller ändrades och blev
mer avancerade. Kläderna blev mer snäva, men det kompenserades
med att någon del av klädedräkten alltid hade vidd eller
framhävdes på annat sätt. Ibland överexponerades
den aktuella "blickpunkten" på gränsen till det absurda.
Ärmar, frisyrer, kjolvidd, släp, stuss - alltid var det något
som stod ut på kvinnan och orsakade en fasligt massa bestyr.
Kring 1400-talet
ökade den kvinnliga dräktens sex appeal genom dekolletaget.
Nu var det tillåtet att visa upp sig och urringningen blev allt djärvare.
Samtidigt blev kvinnodräkten alltmer en bur, som inskränkte rörelsefriheten.
Den frihet och lätthet som renässansen skulle medföra, gällde
inte kvinnorna. Mannen kunde ståta med sin rikedom genom att hänga
på kvinnan en praktfull "bur". Männen skapade ett underkuvat
kvinnoideal, kvinnan skall underkasta sig klädernas och indirekt mannens
krav. Överklasskvinnan var en ägodel, endast till för lyst.
Från
mitten av 1600-talet kom en reaktion mot det stela klädmodet. De arkitektoniska,
uppstoppade kläderna skulle bort, bort! Även huvudbonaderna
kastades och kvinnorna fick visa sina fagra lockar, men snart kom istället
1700-talets mastodontiska håruppsättningar som kunde innehålla
allehanda prydnadsföremål, ibland t.o.m. ett miniatyrskepp!!
Nu börjar
också kvinnans bröst att framhävas istället för
magen och havandeskapet, kvinnornas sexuella roll verkar ha accentuerats,
och under 1700-talet anspelade man ofta på erotik. Kvinnliga
mätresser (älskarinnor) förförde och bedövade
all manlig vilja. Kvinnan fick ett vapen i sin konst att förföra
och det var ett fasligt koketteri hela tiden.
Med rokokon
kom de stora kjolburarna åter, och getingmidjan blev ett begrepp.
Kvinnans liv korsetterades hårt för att få den åtråvärda
midjan.
Korsetter,
gigantiska kjolar, turnyrer, jättelika frisyrer, höga klackar
- de fina kvinnorna kunde knappast röra sig under upplysningstiden,
och det skulle de inte heller. Upplysningen och förnuftet stod männen
för. Att inte behöva arbeta fysiskt signalerade ju status som
vi alla vet. Överklasslivet var mer som en lek, en teaterpjäs.
Kvinnoidealet var extra "feminint", kvinnan skulle vara ömtålig,
sirlig, vitpudrad och svimma titt som tätt. Även männen
hade en feminin framtoning.
1700-talet
.
Puritanismen
var ett överstökat kapitel, en så sträng livssyn kunde
inte vara speciellt länge. Men den puritanska kvinnosynen hängde
kvar i kvinnornas medvetande och präglade deras beteende och syn på
sig själva.
Men kvinnoröster
höjdes nu också mot orättvisorna, och i boken "Reflections
on marriage" vågade en kvinna för första gången offentliggöra
sin åsikt om det orättvisa i att flickor inte fick undervisning
annat än i att spela piano och brodera.
Och som
alltid kan vi anta att detta bottnade i männens rädsla för
att kvinnorna skulle - ve och fasa - överträffa dem i kunskap
och bildning.
Kvinnors
rättigheter att yrkesarbeta var snävt tilltagna. Lagar försvårade
det praktiska livet. Vad som var tillåtet att göra berodde på
civilstånd - för änkor var möjligheterna betydligt
fler än för gifta kvinnor. Fröknar, dvs ogifta kvinnor,
var alltid omyndiga. En möjlighet var att arbeta i någon
annans hushåll. Ogifta kvinnor bodde och jobbade ofta hemma hos en
familj, medan de som var gifta kunde gå mellan olika gårdar
och erbjuda sina tjänster vid kalas och fester.
En del
arbetade på sjukhus och barnhem. Det var ofta en syssla för
fattiga, och lönerna var mycket låga.
Det var
också möjligt för kvinnor att driva "icke-borgerliga" rörelser
efter att de fått ett särskilt tillstånd med anledning
av "mannens oförmåga tat försörja familjen". Dessa
rörelser kunde vara krogar, kringgående matvaruförsäljning,
begagnathandel eller försäljning av "nipper" dvs. knappar, mössor,
billiga smycken och liknande småprylar. Men som sagt var det
inte fritt fram utan särskilt tillstånd. Och "riktiga" företag
var kvinnorna förbjudna att starta.
Upplysningsfilosofen
Rousseau var en antifeminist av stora mått, som ansåg att kvinnans
enda uppgift var att behaga mannen och göra hans liv enkelt och bekvämt,
att hon måste uppfostras till att lära sig underkasta sig mannens
vilja och att hon inte ska ges för stor frihet, eftersom hon tenderar
till att överdriva nyttjandet av den.
Men det
fanns kvinnligt mothugg till Rousseau. Mary Wollstonecraft skrev boken
"A vindication of the rights of Women" där hon argumenterade för
kvinnan, och mot Rousseaus påståenden. Bara det att en
sådan bok utgavs visar att kvinnan stigit i graderna. Men än
fanns mycket att göra.
Revolutionstiden
Kvinnans
politiska inflytande och juridiska rättigheter inskränktes alltså
under renässansen, men det verkar som om kvinnorna fått nog.
De började - försiktigt - höja sin röst. Under tiden
kring den franska revolutionen fanns kvinnoklubbar som var dåtidens
"arga feminister" och krävde en total avskaffning av de manliga privilegierna.
Men den franska revolutionen blev inte kvinnornas revolution. Kvinnorna
fick inte vara med och utforma de nya villkoren. I Code Napoléon,
lagen som tillkom efter revolutionen, hade hennes ställning återigen
försämrats.
Kvinnan
var skyldig att lyda sin man. Hon hade ingen rättssäkerhet gentemot
honom. Om mannen dödade sin hustru för att hon varit otrogen,
gick han ändå fri enligt lagen. Mannen var auktoriteten
i familjen, som bestämde över hustrun, barnen och bohaget. Kvinnorna
kontrollerades av målsmän, förmyndare och äkta makar.
Fixeringen kring lydnad, dygd och stränga straff för kvinnlig
otrohet, grundades på arvsrätten och vikten av att arvet verkligen
gick till en "äkta" arvinge, och inte något barn som var resultatet
av ett vänsterprassel.
Samtidigt
kom motattacken: tankar om kvinnornas fri- och rättigheteter
på pränt. Om kvinnorna har rätt att bli avrättade,
ska de också ha rätt att bli ministrar!
Vad gäller
klädsel och utseende så blev kvinnan åtminstone lite friare.
Antikens mode hyllades och korsetten avskaffades sedan man blivit medveten
om dess skadeverkningar. Modet blev luftigt och lätt och relativt
enkelt. Man kände ett slags beundran av sin kropp, och fixeringen
av varierande kroppsdelar som rått tidigare, försvann. Kvinnostilen
blev lite mer pokjaktig.
Som en
motreaktion mot rokokons hysteriska koketteri, lyftes de personliga egenskaperna
fram som de viktiga och utseendefixeringen släppte delvis.
1800-talet
.
Efter den
franska revolutionen inträdde en reaktionär period, dvs. en tillbakagång
inom olika områden. Det gällde även kvinnans situation.
Hon betraktades som mannens egendom, ett bihang, en ägodel. Hennes
identitet var lika med noll - hon var som en pryl.
Kring revolutionen
verkade det som om saker kunde förändras, starka kvinnoröster
höjdes, men kvävdes åter när revolutionen lagt sig.
En av tidens
författare: Balzac, skrev följande:
"Den gifta
kvinnan är en slav som man måste förstå att placera
på en tron." Mannen måste fatta alla viktiga beslut och
sköta viktiga affärer, kvinnan skulle åläggas simpla
sysslor och få bestämma i sådana frågor som inte
var väsentliga.
En anständig
kvinna skulle inte hävda sig, och hon hade inget att göra varken
i politik eller affärsliv. Hon skulle sköta hemmet. Den självklara
karriären för en kvinna var att gifta sig. Hennes utbildning
fick stå tillbaka, hon skulle koncentrera sig på att vara en
attraktiv hustru. Redan från barndomen fick den lilla flickan
lära sig att pojkarna alltid var klokare, bättre, och skulle
betraktas som överordnade. Systrarna skulle passa upp på
sina bröder, och känna sig hedrade av att få vara i deras
sällskap. Flickorna uppfostrades till att bli perfekta hustrur,
inte egna, tänkande individer.
Likaså
fanns det egentligen inget annat alternativ för de unga kvinnorna
än att bli hustrur. Visserligen kunde man ta ett "skitjobb" till klen
lön, eller prostituera sig. För den lite "finare" kvinnan fanns
alternativet att bli guvernant eller fungera som lärarinna i musik
eller teckning i en överklassfamilj. Men den ogifta stod inte speciellt
högt på den sociala skalan, hon betraktades knappast som en
"ensam-är-stark-individ". Kvinnorna tvingades av den oskrivna
lagen att tacka ja till förste bäste make. Skräcken över
att bli en gammal fröken var stark. Tänk så många
olyckliga äktenskap det måste ha föranlett !
Dock fanns
många ogifta äldre kvinnor i städerna, dels på grund
av att männen dog tidigt och dels på grund av att kvinnor ur
fattigare familjer inte kunde erbjuda tillräckligt stor hemgift. I
Sverige var det ganska vanligt att kvinnor bodde ensamma eller tillsammans
med andra kvinnor och barn, eller att de reste runt bland släktingar.Trots
att detta stred alldeles vådligt mot hur det patriarkala idealsamhället
skulle se ut, fanns det inget att göra åt saken. Kvinnoöverskott
rådde och så var det. Det blev därför så, att
ogifta kvinnor över 30 år - som ansågs ha förbrukat
sin chans att få en man - hamnade i en särskild ställning,
där samhällets stränga bevakning lättade. Det var som
om en stor suck drogs över dessa kvinnor och de sedan lämnades
vind för våg. OK, gör som ni vill, då. Men de hade
forfarande inga rättigheter, och placerades i det lägsta skiktet.
Även
utseendemässigt skedde en åtstramning. Korsetten kom tillbaka,
liksom de styva, vida kjolarna. Kvinnans passiva, underställda roll
speglades i klädedräkten som isolerade och spärrade in.
Den spröda och svimmande kvinnan blev åter ideal. Det förefaller
som om männen av rädsla för kvinnans förmågor
och för en eventuell kommande kvinnlig "revolution", återigen
försökte att visa sin dominans genom att rent fysiskt hindra
kvinnan och göra klädedräkten kontrollerande och stram.
Överklassmannen
hade ibland två kvinnor i sitt liv - den inlåsta hustrun, som
han styrde över, och så älskarinnan, som kanske hade större
inflytande över honom än hustrun.
Jag tycker
att det verkar som om kvinnoförtrycket flyttas nedåt i samhällsskikten,
allteftersom standarden blir bättre för "vanligt" folk och skillnaden
mellan högre och lägre klass blir mindre. Det förtryck som
utövats mot kvinnor i de översta samhällskikten når
ner till allmänheten och det verkar som om det har blivit ganska allmänt
på 1800-talet. Kan det hänga samman med att kvinnan inte
längre "behövdes" i familjeförsörjningen efter alla
tekniska framsteg i jordbruk och liknande? I de lägre klasserna
hade kvinnan tidigare bidragit till försörjningen genom
att hjälpa till med jordbruket, assistera sin man i hantverk eller
annan försörjning. Med industrialiseringen blev det ju
vanligt att mannen "gick iväg" till arbetet och kvinnan blev kvar
hemma. Han drog in pengar, och hennes arbete med barnuppfostran, städning,
matlagning, tvätt etc. glömdes liksom bort.
Männen
tyckte och trodde att de kunde klara sig utan kvinnorna och därför
inte behövde visa dem någon hänsyn. Kvinnans obetalda del
av försörjningen räknades inte.
Men samtidigt
som förtrycket nådde ned i de lägsta skikten, verkar det
som om överklasskvinnornas frihet ökade. Den romantiska
syn som följde efter upplysningen tillät en viss individuell
frihet för kvinnor, även om deras politiska rättigheter
inte diskuterades. För kvinnor i högt uppsatta positioner
var det tillåtet att utveckas som individ, och att bilda sig.
Dessa kvinnor verkar ha tagit chansen att undsätta sina medsystrar,
och det var kanske från dem som frigörelsevågen utgick,
de tog chansen att agitera för alla kvinnors rätt.
Mot andra
halvan av 1800-talet verkar det som om kvinnorna samlat mod länge
nog. De började organisera sig i olika kvinnosaksrörelser och
kring 1850-talet sjöd det bland feministerna. Men frågan är
om de kvinnliga förkämparna lyckades få med sig massan?
Till en början var de bara en liten klick amasoner i den stora blida
kvinnomassan där de flesta verkade ha funnit sig i sin bundna och
underordnade ställning. Att öppna de förtryckta kvinnornas
ögon skulle inte kunna ske över en natt.
Men, tiden
har sin gilla gång och de patriarkaliska lagar och förordningar
som ända sedan medeltiden förtryckt kvinnorna började alltmer
att ändras till kvinnornas undsättning. Det orimliga i behandlingen
av kvinnan verkar ha gått upp för styrande krafter. Några
kvinnor blev banbrytande när de lyckades slå sig in och studera
på universitet. Kvinnlig rösträtt kom på tapeten.
Kraven på jämställdhet kom allt starkare från flera
håll, även från män. Från 1850 och framåt
reste sig en våg av kvinnoförkämpar med jämställdhetskrav,
och de vann mark!
Kvinnornas
allt bättre utbildning ledde till ökade krav på demokrati
och mindre isolering. Nu tog de upp konkurrensen med mannen, och det märktes
även i klädedräkten!
Krinolinen
försvann och rörelsefriheten blev större. Mot slutet av
1800-talet var kvinnornas likaberättigande faktiskt erkänt i
vissa framstående kretsar. Oftast bara i teorin och inte i praktiken,
men ändå…
För
ogifta kvinnor var det faktiskt nu möjligt att bedriva egna näringar,
om de hade råd, vill säga. De fick själva förvalta
sitt kapital, men det var nog tyvärr inte så många ogifta
kvinnor som hade en
massa kapital.
Jag tror
att det är nu det dubbla kvinnoidealet uppstår: Kvinnan har
i och för sig kvar kravet från den manliga världen att
hon ska vara spröd, oförmögen att klara sig själv och
alltså helt beroende av sin man, men samtidigt gör den driftiga,
välutbildade kvinnokämpen sitt intåg och kvinnorna hamnar
i konflikt mellan de båda rollerna. Det gör dem spända
och nervösa och säkert ansågs de av männen som "nervvrak"
eller "psykfall".
På
slutet av 1800-talet var klädedräkten inte längre lagstadgad
för de olika samhällsklasserna, även lägre klasser
kunde alltså bära "överklasskläder" om de ville och
hade råd. Det fanns två olika linjer i kroppsidealet: Dels
det fylliga, yppiga med Rubens änglar som förebild, som kanske
kom av att det blev goda tider och mycket framtidstro i kombination med
industrialiseringen. Som motpol fanns den slanka, gängliga figuren
- en drömmande, korsettlös kvinna i lätta tyger. Det var
i princip en motreaktion mot industrialismen.
Den
maskulina kvinnotypen kom också inklampande med stormsteg. Hon ville
visa att kvinnan minsann kunde annat än att förföra och
behaga mannen, hon var självförsörjande, oberoende. Studerade
och förvärvsarbetade. Men än så länge var hon
i minoritet.
Under detta
århundrade återupplivas en kult kring jungfrulighet och jungfru
Maria.
Den romantiska
kärleken vann insteg i äktenskapet och nu kunde man gifta sig
med någon man tyckte om. (Jösses då!). Dock fanns systemet
med hemgift fortfarande kvar, och fädren var noga med vilken make
dottern valde. I de högre samhällskretsarna var hemgiften en
stark prestigesymbol och äktenskapsåldern var hög för
männen, eftersom de helt enkelt inte hade råd att gifta sig
förrän de arbetat ihop pengar till en präktig hemgift.
Den långa väntan på äktenskapet gav goda förutsättningar
för prostitutionen att florera, och så blev det. Prostitutionen
erkändes ganska öppet och det ansågs bättre att utnyttja
prostitution än att vara otrogen. Det fanns alltså på
den här tiden också olika slags kvinnor, men gemensamt för
dem alla var att de var i mannens tjänst.
Samtidigt
som majoriteten av borgarklassens kvinnor satt inspärrade i hemmets
bur, fanns andra kvinnor som tog saken i egna händer och började
slå sig in på mannens traditionella revir, tex vad gäller
studier. Självklart mötte dessa eldsjälar motstånd
och många fåniga argument och många rädda män
försvarade sig med att nedvärdera kvinnan med hjälp av olika
"vetenskapliga" bevis.
1900-talet
fram till vår tid
.
Kvinnosakskvinnorna
fortsatte sin kamp, som blivit organiserad på 1800-talet. Och de
gjorde framsteg! Kvinnlig rösträtt blev verklighet i de flesta
europeiska länderna under början av århundradet. Det verkade
lovande för kvinnorörelserna!!
Kvinnans
själsliv var nu erkänt - ja, hon hade ett !! Kvinnopsykologi
hade tidigare inte varit ett känt begrepp.
Men på
vissa håll föll kvinnosynen tillbaka i gamla mönster, kvinnans
plats var i hemmet, vid spisen och vaggan.
Rent utseendemässigt
behöll korsetten sitt grepp om kvinnans liv. Det kom en motreaktion
mot de maskulina kvinnorna, med spetsar, blomhattar, puffärmar och
annat rysch-pysch. Kvinnosakskvinnorna ansåg att det var ynkliga
fasoner, och att det var ett bevis för kvinnokönets slaveri.
Trots det var ändå de nya "kvinnliga" kvinnorna mer frigjorda
än de gamla maskulina typerna, och de ville frossa i spetsar och färger.
De använde sin kvinnlighet i befrielsekampen, och sökte inte
ändra sig själva - det var ju inte kvinnorna det var fel på,
alltså måste det ju vara fel att försöka bli mer
manlig.
Kvinnorollen
blev mycket mer aktiv. Nu stod hon sällan hjälplös dold
bakom mannen - hon tog steget fram och lyfte blicken!
Med det
första världskriget tvingades kvinnorna faktiskt till ökad
handlingskraft, då de måste rycka in som ersättare för
sin män som var ute i kriget. Det hjälpte kvinnan att - både
symboliskt och bokstavligen- komma ur de opraktiska kläderna - de
var helt enkelt i vägen.
Efter krigsslutet
blev det ett nytt krig - men denna gång handlade det om en konkurrens
mellan kvinnorna om de män som fanns kvar efter kriget! En tillfälligt
mer förförisk kvinnotyp uppstod, men fick snart lämna över
till 20-talets pojkaktiga "kamratflicka".
Ungefär
samtidigt som första världskriget skedde en förskjutning
i den ideala kvinnans ålder. Nu blev plötsligt den unga
flickan den åtråvärda. Gamla respektabla kvinnor fick
se sig omsprungna av små plattbröstade snärtor. Modet
blev mer ungdomligt och det hänger ju kvar än idag.
Efter kriget
hade kvinnorna fått smak på yrkeslivet och intog en ny ställning
med ekonomiskt oberoende i och med möjligheten till eget arbete. Nu
behövde man inte vara gift för att klara sig. Gift, vilket tjafs!
Korsetten slängdes och midjan försvann, benen visades upp!
20-talets
kvinna var så totalt annorlunda mot tidigare ideal att det kvinnliga
"upproret" nästan skrek! De unga kvinnorna var plötsligt
omöjliga att styra, de gjorde precis vad som föll dem in.
Strax efter
1930 kom midjan tillbaka och kvinnotypen blev mer bastant med axelvaddar
och rejäla ben. Den androgyna figuren från 20-talet var helt
ute. Kläderna blev äntligen mer ändamålsenliga och
byxor vanligt även bland kvinnor.
Skillnaden
mellan arbete och privatliv blev allt mer markerad, och kläderna satte
pricken över i. Strikt på jobbet - flärdfullt på
kvällen.
Efter andra
världskrigets slut kom de "gamla" kvinnoidealen tillbaka med kurvor,
smal midja och uppushad byst.
Kärnfamiljen
blev mer isolerad, och det drabbade framförallt kvinnor och barn eftersom
det oftast är de som isoleras hemma medan mannen försvann ut
i arbetslivet i större utsträckning. Könsrollerna
var ganska låsta, även om deras praktiska betydelse inte längre
var så stor.
Hemmafrun
.
Kvinnans
roll som "hemmafru" kom faktiskt inte till på allvar förräns
på 1900-talet. Tidigare hade hon inte betraktats på det sättet.
I bondesamhället arbetade ju båda parter hemma. I de förindustriella
städerna hade man ju sitt företag hemma och kvinnan hjälpte
till. Överklasskvinnor har inte behövt arbeta överhuvudtaget,
inte hemma heller. I tidiga industrisamhällen fick kvinna ofta lov
att ata extra arbeten för att klara försörjningen. Det är
först i och med den moderna medelklassens framväxt och höjningen
av den allmänna standarden efter kriget som "hemmafrun" kommit till.
Hemmafrun
finns i en ganska välbärgad familj. Mannen sticker iväg
till jobbet och tjänar pengar, och kvinnan är hemma. Mannens
lön täcker försörjningen, troligtvis tack vare att
kvinnan lagar mat, handlar, städar, syr och lagar kläder, passar
barnen och sköter hela hushållet, men ändå räknas
det hon gör inte som arbete!! Skulle de ha råd att leva
på mannens lön om kvinna verkligen inte skulle "göra något"
? De skulle få hyra städhjälp, handla dyr snabbmat
på macken varje kväll eller äta ute (ännu dyrare),
köpa nya kläder, anlita barnvakt och dagmamma, betala dyra underhållskostnader
för huset pga att småfel inte upptäcks i tid etcetera etcetera.
Kvinnans
arbete i hushållet, med barnpassning, matlagning, inköp, städning
etcetera, räknades inte som ett riktigt arbete, eftersom hon inte
tjänade pengar på det. Om hon däremot skulle byta med grannfrun
och utföra samma syssla i hennes hem mot betalning, ja då skulle
det räknas som ett riktigt arbete. Mannen var fortfarande fast i rollen
som försörjare, och måste vara den starkare parten. En
manlig arbetstagare förtjänade mer pengar än en kvinnlig
med exakt samma jobb. Det kanske rentav är viktigt för männens
självförtroende att det fortsätter vara så?
Den kommersiella
världen och dess branscher utvecklade också ett kvinnoideal:
Den lagom
utbildade hemmafrun. Inte så välutbildad att hon söker
ett förvärvsarbete, men ändå aningen understimulerad
i hemarbetet, vilket gör henne till ett lätt offer för reklam
och liknande.
Männen
var helnöjda med att själva få agera i samhällslivet
och uppmuntrade hustrurna med glada tillrop för att få dem att
känna sig viktiga, som experter på hushållsskötsel.
Och
hur är det idag
?
Jag tycker
att det alltid är svårt att berätta om hur det är
just nu, det finns ju inget perspektiv på det hela. Men efter att
ha läst om förtrycket mot kvinnan under 1500-1800-talen, så
tycker jag att kvinnosituationen idag är jättebra. Vi har stöd
av lagar och av jämställdhetsministrar och -ombudsmän, och
en debatt om jämställdhet och lika rättigheter/skyldigheter
förs hela tiden. Könsroller har mer och mer spelats ut. Kvinnor
hävdar sig i minst lika stor utsträckning som män, anser
jag, och om det inte är riktigt jämställt i samhället
ännu, så trir jag att det beror på att gamla "vanor" lever
kvar, och att problemet kommer att växa bort så småningom.
Däremot
tycker jag inte att kvinnoidealet är lika bra idag. Det är så
fyllt av krav! Men eftersom min teori är att vi själva skapar
våra ideal, så är det bara att kavla upp ärmarna
och ta itu med det…
Sammanfattning
.
Kvinnans
status i samhället har gått i en våg och inte som en rät
linje.
Under forntiden
hade kvinnan en stark ställning och samhället var matriarkaliskt
styrt.
Under tiden
som människan blev bofast jordbrukare skedde en brytpunkt där
männen började ta över och det patriarkaliska samhället
gjorde sitt intåg. Samtidigt började kvinnorna att hamna i skymundan
och deras villkor försämrades.
Med kristendomen
kom rättfärdigandet av kvinnoförtrycket genom bibelns texter
och syndafallet där Eva frestar Adam. Kvinnan blev den evigt syndiga
och skyldig mannen underkastelse.
Kulmen
i det patriarkaliska väldet nåddes under 1600-1850, då
kvinnoförtrycket var enormt och kvinnan ansågs helt omyndig
och saknade rättigheter.
Från
1850 har kvinnornas ställning gradvis förbättrats genom
feministiska rörelser och genom lagändringar. Samtidigt kan man
inte säga att männens ställning har försämrats,
det är mer som om kvinnorna arbetar sig upp till männens nivå.
Det kvinnliga
idealet som den svagare individen som mest är till för lyst,
har utvecklats i takt med det patriarkaliska övertagandet av samhället
och bottnar troligtvis i männens rädsla för den kvinnliga
revanschen. Det är säkrast att göra kvinnan liten och svag
och beroende av den starke mannen, så att hon inte får för
sig att starta en ny matriarkalisk revolution.
upp,
tack!
|