FAKTISK
FÄRG
Färg som fysikaliskt fenomen
För
att kunna förstå hur färger kan påverka oss måste
vi först vet lite om vad "färg" egentligen är.
Färg
är ett fysikaliskt fenomen; det är egentligen ljus.
Ett flöde
av färgat ljus påverkar mottagarens sinne; oftast synsinnet,
men färg kan även uppfattas av andra sinnen. Detta färgade
ljusflöde kan komma direkt från en färgad lampa, men kan
också komma indirekt när ett vitt ljusflöde träffar
t.ex. en blomma som återkastar ljuset och vi upplever blommans färg.
Hur som helst måste färg och ljus hänga samman, eftersom
det inte går att se några färger i totalt mörker.
LJUSETS
HEMLIGHET
Vad är då ljus för något?
Jo, ljus
brukar beskrivas som en elektromagnetisk energi i form av en svängningsrörelse
- en strålning!
Man kan
tänka sig den elektromagnetiska energin som böljande vågor.
Dessa vågor kan vara olika långa, dvs. ha olika våglängd.
Ju kortare våglängd, desto högre frekvens och högre
energi. Längre vågor har lägre frekvens och lägre
energi. Ju högre energi, desto större påverkan har strålningen
på levande organismer.
Ni kanske
känner igen dessa: Radiovågor, röntgenstrålning,
UV-strålning, laser, värmestrålning, Infraröd strålning,
ultraljud….. alla är de olika våglängder (frekvenser) av
elektromagnetisk strålning, och kan alltså betraktas som olika
sorters "ljus" ( eller "färg"!!) radiovågorna kan vara milslånga,
medan den kosmiska strålningen mäts med ofattbart små
mått.
Vågorna
i det "optiska fönstret" (spektrat) är de som vi människor
kan uppfatta med vår syn. Detta spektrum ligger mellan våglängderna
760 - 480 nanometer (nm). (En nanometer är lika med en miljarddels
millimeter! )
De olika
färgerna har olika våglängd och varje nyans motsvarar en
viss våglängd. Rött har de längsta vågorna,
och violett de kortaste. Detta innebär att violett ljus är
mer energirikt än rött ljus, fast man kanske skulle tro att det
vore tvärtom. Färgspektrat går från rött
till violett precis som i regnbågen: Rött - orange - gult
- grönt - blått - violett och färgerna tonar steglöst
in i varandra, bildande miljontals olika nyanser.
Den energi
som kommer från solen - solljuset - är ett fullspektrumljus,
det vill säga det innehåller alla de olika våglängderna
(färgerna) i spektrat, i ganska jämn fördelning.
När
solen lyser på t.ex. en blå blomma, bil, hink eller vägg,
absorberar dessa blå ting alla färger (våglängder)
i solljuset, utom just den blå, som reflekteras. Därför
uppfattar vi att sakerna är blå. Det flytande innehållet
i en burk falu rödfärg, absorberar alla färger i solljuset
utom just den speciella röda nyansen, som istället reflekteras,
och därför ser våra stugor röda ut.
Vitt innebär
att all solstrålning reflekteras, och svart att alla färger
absorberas. Tänk efter - svart absorberar allt solljus, därför
är det så varmt med svarta kläder i solen! Vitt å
andra sidan reflekterar allt, och absorberar inget, därför förblir
vita kläder svala i solen.
Konstgjort
"artificiellt" ljus, som alstras av glödlampor med mera, har inte
samma balans i sitt spektrum som solen har. Det artificiella ljuset är
inget fullspekrumljus, utan kan tillexempel innehålla stora mängder
"kallt" ljus(grönt och blått) men nästan inget rött.
Vistas
man för länge i enbart artificiellt ljus, störs balansen
av "färgnäring" i kroppen. Det kan leda till s.k. vinterdepression,
som alltså beror på avsaknad av solljus! Det är inte så
konstigt att vi drar på oss denna åkomma på vintern när
vi stänger in oss på våra konstbelysta arbetsplatser under
de enda få soltimmar som bjuds mitt på dagen. Genom att utsätta
oss för lite solljus varje dag och kanske komplettera med en ljusbehandling,
kan vi undvika vinterdepression.
Alla våglängder
utanför det optiska fönstret är osynliga för ögat.
Om någon sätter på ett element i ett helt mörklagt
rum, ser vi ju inget ljus trots att det egentligen sänds ut ljusliknande
vågor. Men vi känner värme istället, vi uppfattar
alltså strålningsenergin med ett annat sinne.
Detta beror helt och hållet på hur våra ögon är
konstruerade, och det är möjligt att det kan finnas en myriad
med "färger" utanför vårt spektrum, som kanske kan ses
av andra djur, med annorlunda konstruktion på ögonen.
ÖGAT
Hur vi kan se färgerna
Färgseende
innebär att ljusinformation "läses" av ögat och hjärnan.
På
ögats näthinna sitter synceller; tappar och stavar. Stavarna
används i svagt ljus och kan bara se en gråskala. Tapparna däremot
kan uppfatta färger, men de kräver också mer ljus.
Tapparna finns i tre olika varianter som är känsligast för
olika våglängdsområden; rödorange, grönt och
blåviolett.
Ögat
ser färger olika beroende på ljusförhållandena. I
starkt solsken är gult och rött de färger som lyser intensivast
och framträder klarast i t.ex. en blomsterrabatt. Framåt
kvällningen, när skymningen sänker sig, är det dock
de blå och gröna färgerna som lyser intensivast. Prova
själv! Betrakta en rabatt med blandade blommor både under starkt
solljus mitt på dagen, och i skymningen. Du kommer att märka
stor skillnad!
Ljusets
minsta beståndsdelar kallas Fotoner, och kan jämföras med
t.ex. atomer. En foton är den minsta möjliga ljusmängden.
Går man ner ett steg får man totalt mörker. Här ligger
också människoögats nedre känslighetsgräns. Själva
seendet kan man kanske beskriva som en kemisk process. Fotoner tränger
in i ögat och träffar näthinnan. Där finns ett
ämne som kallas synpurpur och som absorberar fotonerna. Synpurpur
genomgår då en kemisk reaktion, och den reaktionen omvandlas
till en signal som sänds vidare till hjärnan. Varje kristall
av synpurpur måste ha en vilopaus innan den kan ta emot nya fotoner,
och därför arbetar syncellerna i skift - olika celler träffas
av ljuset genom att ögat ständigt rör sig. Om man koncentrerar
sig på att spänt fixera en punkt, tvingas ögonen att vara
stilla och då försvinner färgseendet på några
sekunder. När man sedan flyttar blicken får man ett slags
"hallucination"; man ser en skenbild i den tidigare bildens komplementfärg.
Detta beror på att Synpurpuret är "uttröttat". Prova själv!
Komplementfärger:
Rött - grönt, blått - orange, gult - violett.
Dessa färgen förstärker också varandra. Prova
själv! Rött och grönt är aldrig så färgstarka
och klara som i juletider, när de får figurera tillsammans.
PRISMA
- Ljusets brytning
När
ljus passerar ett glas bryts det. Glaset har olika brytningsindex
för olika våglängder, dvs. olika våglängder
bryts olika mycket. Om man sänder vitt ljus genom ett prisma
delas det därför upp i ett regnbågsfärgat band. Samma
sak händer när solens ljus reflekteras i en vattendroppe, och
det är så regnbågen bildas.
SUPERFÄRG
- Monokromatiska färger
Färger
skulle kunna delas in i tre olika renhetsgrader.
3)
färger på papper, tyg, tapeter och andra målade/färgade
ytor, där färgen åstadkoms av ett pigment. Vitt ljus
reflekteras mot en yta som absorberar/reflekterar ljuset så att vi
uppfattar att ytan har en färg. Det är den vanligaste färgupplevelsen.
2) En renhetsnivå
högre finns det färgade ljus som uppstår när vitt
ljus sänds genom ädelstenar eller färgat glas.
1)
På toppen av renhetsskalan finns det MONOKROMATISKA ljuset, som alstras
när solljus bryts och bildar regnbågar eller liknande fenomen.
Det ger de klaraste, vackraste färgnyanserna.
Som tidigare
sagts finns ett oräkneligt antal nyanser i det spektrum som är
synligt för människoögat. Mellan våglängderna
på 480 - 760 nanometer ryms alla de olika färgtoner vi kan uppfatta,
alla de olika bil- och fasadfärgerna med sina konstiga namn "canyonröd"
och "viol". Alla skiftningarna i sommarblommornas färgprakt, alla
olika toner vi kan blanda fram i akvarellådan… hur många olika
sorters blått finns det? Koboltblå, indigo, himmelsblå,
marinblå, aqua, turkosblå, lilablå, pariserblå,
lapis lazuli, gråblå…..vilken är det egentligen som är
den "äkta" blå färgen? Färgerna är egentligen
ganska ospecifika och beror mycket på personligt tycke och smak.
Man kan få fram två till synes lika färgtoner, genom två
helt olika blandningar av andra färger.
Men det
finns faktiskt absolut rena färger! De kallas monokromatiska och har
en viss, bestämd våglängd. De är ett slags superkulörer,
rena och intensiva. De kan skapas med hjälp av laserteknik,
men finns också i naturen! Regnbågen är ett exempel,
såpbubblor och spilld olja på en våt gata två andra.
Tropiska, färgsprakande fiskar, metalliskt skimrande små skalbaggar,
påfågelns stjärtfjädrar och andhannens hjässa…
alla är de exempel på monokromatisk färg.
Dessa monokromatiska
färgtoner är inte bara extravaganta och vackra, de har andra
speciella egenskaper som skiljer dem från andra "orena" färger.
De skapas nämligen inte av något färgpigment, utan är
egentligen helt färglösa!! Tänk på regnbågen:
vad består den av? Ja, inte är det då gud som har spillt
akvarellfärger i alla fall… nej just det, regnbågen består
av miljarder små vattendroppar som reflekterar solljus. Och studerar
man vattendroppar noga finner man att de är färglösa.
Om man tittar på en andhannes hjässfjädrar i mikroskop
finner man till sin stora förvåning att de är silvervita,
och inte alls har den lysande gröna färg som vi uppfattar på
andhannen i dammen.
De monokromatiska
färgerna alstras genom att ljus bryts och reflekteras; i vattendroppen,
i de små luftkuddarna i andfjädern, i mikrofacetterna på
skalbaggens sköld….
Det var
lite om färgens fysiologiska egenskaper. Men det här arbetet
ska främst handla om de psykologiska och terapeutiska effekterna färg
kan ha på oss !
FÄRGERNA
STYR
Färgens påvekan på naturen
När
vi nu vet var fenomenet färg är för något, förstår
vi att färgupplevelser inte bara behöver vara av rent estetisk
karaktär, utan också kan ha fysiska effekter på människor
och djur. Färgen är ju ett slags strålning!!
Alla levande
organismer dras till ljus. Den taniga fröplantan på fönsterbrädan
sträcker sig på gängliga ben mot ljuset. Detta har en rent
mekanisk förklaring: stjälken växer snabbare på skuggsidan!
Skuggan består av ett blåaktigt ljus, och det tycks vara tillväxtfrämjande.
Röd belysning å andra sidan, är tillväxthämmande.
I moderna
drivhus använder man sig av olikfärgat ljus för att manipulera
växternas blomningsrytm och på så sätt driva fram
praktfulla krukväxter som vi sedan köper i affären. När
växten har bott hemma hos oss någon månad, vanligtvis
i en ganska fattig ljusmiljö, släpper effekterna av ljusbehandlingen
och plantan växer sig antingen till en okontrollerad vildbuske, långt
ifrån affärens vältuktade klotrunda, eller annars tappar
den alla blommor och dör.
Köksväxter
odlade i olika färgat ljus reagerade också på olika sätt.
Ett experiment med krasse gav i rött ljus en klen, bitter växt.
I blått fick man stora, läckra plantor och vitt ljus gav en
"standardplanta".
Djuren
påverkas också av ljus och färg. Deras livsrytm styrs
av solen och ljuset, och detta har naturligtvis utnyttjats av moderna djurhållare
och animalieprocucenter. En höna t.ex. värper ett ägg per
dygn. Om man på konstgjord väg utsätter hönan för
två "soldygn" under loppet av 24 timmar, värper hon två
ägg. Hög avkastning, javisst, men inte roligt för
den stackars fågeln som måste arbeta dubbelt. Inom pälsaveln
utsätter man minkar för blåaktigt ljus ett par timmar om
dagen, och sedan mörker, för att efterlikna vinterns ljusförhållanden.
Detta gör att minken - trots plusgrader - sätter vinterpäls,
som är silvervit och mycket mer eftertraktad och dyrbar än den
vanliga bruna minkpälsen.
Ett otal
andra försök med djur har visat att bestrålning med olika
färger kan styra fortplantning, hungerkänslor och en hel del
annat. Och varför skulle människan vara ett undantag?
LITEFÄRG
MEDICIN
De monokromatiska färgernas effekter
Man skiljer
alltså på monokromatiska färger och "vanliga" pigmentfärger.
På
1980-talet har man gjort experiment med monokromatiskt ljus, där man
studerat hur det absorberas av cellvävnader, som mänsklig hud,
näthinna, sårvävnad, blodplasma, cancerceller med mera.
Man har använt laserljus ("mjuklaser") med olika våglängder
eller speciella halogenlampor. Resultaten har varit entydiga: cellerna
reagerar på ljuset, först med en kortvarig reaktion och 3-6
timmar efter behandlingen visar sig de långvariga inverkningarna.
När fotoner tränger in i cellvävnaden startar en kedja av
reaktioner. Cellen ökar sin aktivitet, och sätter igång
att öka produktionen av DNA och RNA, som ju ingår i våra
gener. Cellen gör sig beredd att dela sig. Man borde alltså
kunna påverka generna med monokromatisk färg!
Celler
som är "svultna" på ljus, är mer ljuskänsliga. Detta
gäller även våra celler under vintern.
Färgupplevelser
måste inte nödvändigtvis ha ögonen till hjälp.
Den energiska strålningen påverkar ju hela kroppen! Färgerna
och ljuset absorberas av huden, och tränger tillochmed igenom tunna
kläder. Blinda och synskadade personer påverkas också
av färger. Vissa blinda kan faktiskt "känna" sig till en färg,
genom att luften känns tätare intill en röd yta än
en blå!
Rött
och blått är de färger vi reagerar starkast på, åtminstone
kroppsligt.
Det röda
ljuset aktiverar. Det ökar kroppens beredskap, höjer blodtryck
och andningsfrekvens. Adrenalin avsöndras i större mängd
än normalt. Muskelkraften ökar, personers handtryckningar blir
hårdare i rött ljus! Rött uppfattas också snabbt
av ögat, minimitiden vi måste se det röda ljuset innan
det uppfattas är 0.02 sekunder. (Jämför med den absoluta
minimitiden ögat kräver för att överhuvudtaget se något:
ca 0.01 sek, och tiden som krävs för att uppfatta blått:
0.06 sekunder!) Kroppen gör sig redo för flykt eller försvar!
Det är troligtvis ett arv från urtiden, som har fyllt och kanske
fortfarande fyller en funktion. Det kanske kommer från blodets
röda färg; när man såg rött var något farligt
på gång!
Blått
å andra sidan, passiviserar kroppen. Blodtryck, puls och adrenalinproduktion
dämpas. Blått verkar rogivande. Musklerna försvagas
och reagerar långsammare. Blått sänker också hormonernas
verksamhet.
Dock kan
ljuset faktiskt vara skadligt i alltför stora mängder: Blått
eller ultraviolett kan t.o.m. döda levande vävnad! (men då
är det väldigt stora ljusmängder…) rött ljus
är "mildare" och i princip omöjligt att överdosera.
Studier
av levande djur har visat att deras aktivitet ökar, att de andas mer
i ljus än i mörker, och andningsfrekvensen varierar beroende
på vilken färg ljuset har.
Laser är
ett exempel på monokromatiskt = enfärgat ljus. Laservågorna
svänger "i takt" med varandra, de samordnar sin energi, och detta
ger ett oerhört rent, intensivt ljus med stor genomträngningsförmåga.
Det har också en väldigt stor precision, laserstrålen
är ju som ett rött streck. Röd "mjuklaser" kan användas
för att läka sår, eftersom det stimulerar ämnesomsättning
och celldelning som påskyndar läkningen. Idag används
lågfrekvent laserljus vid skönhetsoperationer där man tar
bort födelsemärken, tatueringar och annat från huden. Man
kan "sudda" på huden med laser.
Men det är alltså bara monokromatiskt ljus som har dessa egenskaper.
INDELNING
Färgscheman
Spektrat
och dess huvudfärger brukar delas in i scheman. Dessa kan se ut på
olika sätt. Ett är regnbågsskalan, den som radar upp färgerna
med hänsyn till deras våglängd - från lång
till kort våglängd dvs. rött - violett. En annan
ordning är den som finns i färgpennornas ask: gul - orange -
röd - violett - blå - grön. Man kan också dela
in färgerna i varma/kalla och mättade/pasteller.
Ett annat
populärt schema är färgcirkeln. Det finns två huvudtyper:
dels den där kontrastfärgerna befinner sig mittemot varandra
(gul - violett, blå - orange, röd - grön) och dels
färghandelns cirkel, med huvudpunkterna Y (yellow), R (red), B (blue),
G (green).
Schemat
i färghandeln motsvarar väl den uppfattning vi människor
oftast har om de vilka som är de rena, oblandade färgerna:
rött, gult, blått och grönt. Andra hävdar dock att
grönt egentligen inte tillhör "grundfärgsgruppen" eftersom
man kan få den genom att blanda blått och gult. Och visst
stämmer det - när man blandar vattenfärger, kritor, tygskikt
och andra "icke-lysande" färger av renhetsgrad tre (subtraktiv blandning).
Om man
istället blandar lysande färger ur de högre renhetsgraderna-
t.ex. ljus från färgade lampor (additiv blandning) - får
man helt andra resultat. Gult och blått blir inte alls grönt,
utan aprikos! Och blandar man alla färger får man vitt.
Om man blandar ihop alla färgerna i en akvarellåda får
man svart, eftersom alla våglängder då absorberas.
Om man
utgår från färgat ljus behöver man faktiskt också
bara tre "grundfärger", men då är det gult som åker
ur leken, eftersom den kan skapas genom att blanda rött och grönt.
ALLA
TIDERS
Färgen i kulturen
Tidigt
i människans historia var färg något som hörde samman
med magi och trolldom. Måleri var något som medicinmännen
höll på med, och färgen hade nog mer rituell betydelse
än estetisk. Rödaktiga färger var de vanligast förekommande
- kanske därför att de var lättast att komma över eller
kanske för att rött helt enkelt var favoritfärgen hos våra
urtida förfäder. Genom magiska grottmålningar eller
genom att måla kroppen, kunde man få del av andarnas krafter,
och där har vi ursprungskällan till dagens kosmetikaindustri!!
Under antiken
hade man ett annat förhållande till färg. Nu förstod
man mer av naturen, man tänkte mer logiskt och var inte längre
så beroende av andar och magi. Måleri och färgning blev
nu mer ett hantverk och att bära färggranna kläder och ha
kulörta hus och föremål blev ett tecken på makt och
status. Pigment till klara färger var dyrt att framställa, och
därför blev brunt, beige och jord de fattigas färger.
Purpur var en färg värdig Caesar - den färgen var allra
dyrast att framställa, eftersom pigmentet kom från en körtel
hos en viss snäcka. För att färga ett enda klädesplagg
behövdes hundratusentals snäckor. Lapis lazuli- himmelsblå
- var en annan dyrbar färg. Den framställdes av pulvriserade
ädelstenar och hade en otrolig renhet och färgstyrka. Från
Indien kom den djupblå Indigon. Den färgen fick man fram genom
att jäsa blad från Indigobusken, och sedan syra dessa blad i
urin.
Elfenbenssvart
fick man fram genom att förkolna elefantbetar.
Alla dessa
dyrbara färger var som sagt oerhört kostsamma att framställa,
men de hade en fantastisk renhet, klarhet och färgbeständighet
och var mycket eftertraktade, till skillnad från de billigare pastellerna
och jordfärgerna.
Olika färger
fungerar som symboler och deras betydelse varierar mellan olika kulturer.
På
den kinesiska kejsartiden var gult en färg som endast fick bäras
av kejsarfamiljen. Det var ju solens färg! En vanlig civil som bar
gult, avrättades genast.
Inom islamsk
kultur förknippas Muhammed med grönt. Grönt är segerns
färg och den saudiarabiska flaggan - den är grön!
I väst
är svart sorgens färg. Men i kina klär man sig alltid i
vitt vid sorg. Och medan en svensk brud är som en vit gräddbakelse,
är en brud i Orienten snarare som en röd hallonmousse.
Ogifta tyska kvinnor bär gärna blått - det är den
heliga jungfruns färg. Och i kontrast till detta ställs "Scarlet
women" - det gamla Englands prostituerade kvinnor utmärktes genom
scharlakansröda kläder. Män klädda i rosa har
alltid betraktats som homosexuella. I nazityskland skulle alla homosexuella
män utmärkas med en rosa triangel på kläderna!!
Att bära
blått och grönt ihop ansågs förr vara tabu i Europa.
Dessa färger fann man på gycklares och narrars kläder,
och det var yrkesgrupper med mycket lågt anseende på medeltiden.
Medeltida
läkare bar röda kläder för att skrämma onda andar
och demoner ur den sjukes kropp, medan man i mellersta östern använde
turkos för att sätta skräck i sjukdomsandarna.
I det gamla
Indien var rött den stora fasan. Dödens och förstörelsens
gudinna, Kali, avbildades alltid i rött.
I judiska
länder däremot, är blått den färg som bäst
anses illustrera döden, och i Mexico är det Gult som används
vid begravningar.
I Europa
har gult oftast fått symbolisera svek eller smitta. Den gula pestflaggan
hissades på fartyg som bar pestsmittade.
Medeltidens
tornerspel var färggranna tillställningar, och riddarnas praktfulla
färgbanér, som representerade en viss ätt, gav ursprung
till nutidens flaggor. Vackra folkdräkter markerar grupptillhörigheten
i så gott som alla länder.
GRÅ,
GRÅ VÄRLD
var tog färgprakten vägen?
Förr
var färg alltså ett tecken på makt och status. Men titta
på dagens maktelit: Vad bär de för färger?
Jo, grått,
grått, svart, marinblått, vitt, beige, svart, grått.
En trendig, dyr och "fin" design, hur ser den ut? Jo, den är vit,
grå, beige, svart, vit , grå, vit. Klatschiga, grälla
färger anses oseriöst och billigt. Stramt och sobert ska
det vara.
Vad beror
detta på? När kom brytpunkten?
Förklaringen
ligger delvis i den franska revolutionen. I slutet av 1700-talet
skedde en gigantisk omvälvning av det gamla klassamhället med
start i Frankrike. Aristokrati och adel halshöggs. Nu skulle makten
till folket! Frihet, jämlikhet, broderskap. Alla med färggranna
kläder var mäktiga och skulle halshuggas. Plötsligt blev
det förknippat med direkt livsfara att bära dyrbara färger!!
Den nya makteliten klädde sig diskret och enkelt. Vågorna
spreds över Europa och plötsligt ansågs det efterblivet
eller kanske t.o.m. provocerande att klä sig färggrant.
Européerna blev ett färglöst folk.
Detta står
egentligen i total motsats till hur livsduglighet och "status" visas i
naturen. Där ser man istället hur fågelhannarna tävlar
med varandra i att visa upp sina praktfulla fjäderdräkter. Vem
vill ha en grå tupp?
EN
VÄRLD AV FÄRG
Färgpsykologi till vardags
Färger
som symboler finns överallt i vårt samhälle och nästlar
sig in i de mest vitt skilda sammanhang. I politiken markerar färgen
ens ideologiska ståndpunkt. Inom kyrkan har de olika färgerna
sina roller vid olika högtider. Färger finns med i namn
på städer, floder, gator, parker, i efternamn och i produktnamn.
I språket används allmänt vedertagna färgsymboler
flitigt och de kan ge en massa information. "Svart får",
"grön av avund", "röd tråd", "blåblodig", "blåögd",
"på grön kvist", "det är grönt", "vit vecka", "vita
lögner"……
Färger
används också för att vi lätt skall kunna uppfatta
och urskilja information i det myller som väller över oss varje
dag. Trafiksignaler och vägmarkeringar måste vara lätta
att se. Brevlådor, uniformer, utryckningsfordon, elmärkningar,
signalflaggor. Men även reklamblad, förpackningar, skyltar
med mera.
Genom färgpsykologisk
forskning tar man fram exakt de nyanser som bäst motsvarar det
syfte man har med informationen. Svart text på gul bakgrund
är lättast att uppfatta vid korta, snabba meddelanden.
Hur ser trafikens varnings- och förbudsmärken ut, och löpsedlarna
till kvällstidningen? Och tänk på den ilskna
getingens
färger! Hade den varit lika ilsken om den var blå?
På
kall- och varmvattenkranarna i badrummet stod förr orden "kallt" respektive
"varmt", men numer har orden ersatts av en blå och en röd prick.
Det är ett språk som alla förstår, även den
som inte kan läsa. Och färgpunkten uppfattas mycket snabbare
än ordet. Telefonkatalogen har sina färgade sidor - lätta
att hitta.
En konsekvent
färgsättning skapar igenkännande och det är klokt att
välja färg med omsorg, så man slipper ändra och byta
när detta igenkännande etablerats. Ta posten som exempel.
Ser man en gul låda, bil eller lastbil associerar man genast till
posten. Färgen är tydlig och alla vet vad det handlar om.
Tänk om posten plötsligt skulle få för sig att byta
färg, till t.ex. lila!
SJ - statens
järnvägar - är ett verk som "bytt färg". Från
de gamla rödbruna, lite murriga, skumpande tågvagnarna, till
dagens slimmade blå tåg, som ger intryck av att vara snabbare,
mer "hi-tech". Det är färgpsykologi minsann!
Blått
är förresten en nyans som förknippas med konservatism, prestige,
seriositet. Banker och liknande inrättningar har anammat den
blå färgen för blått är ju flott, det vet ju
alla. Länders sedlar går också ofta i blå eller
blågröna nyanser. Blått är tillförlitligt, punktligt
men ganska kallt och stramt. Blått är uniform. Och
för klädindustrin och all annan tillverkningsindustri också
för den delen, gäller ju att diskreta, färglösa färger
är lika med kvalitet, klass, seriositet. "Klassiskt mode" är
ALLTID marinblått. Grälla färger, mönster och
mixar förknippas med hippies, bohemer och billiga plastprodukter från
Taiwan. Som sagt är detta ett fenomen som lever kvar sedan franska
revolutionen och egentligen strider mot naturens sätt att utmärka
de livsdugliga och starka.
Inom idrotten
lever dock färgspråket och frodas. I en sportaffär finns
minsann inte mycket till övers för grått och beige!!
I dagens sportkläder kan man med lite fantasi se tornerspelens färgprakt.
Och visst tjänar färgen sitt syfte! Forskning har visat att löpare
verkligen springer snabbare om de bär starka, klatschiga färger.
Rött, gult och orange stimulerar och aktiverar! ZAPP!! WWROOM!! HÄPP!!
Beige och action går bara inte ihop, hur väl man än försöker.
Förpackningarna
i matvaruaffären har också sitt färgspråk. "köp
två liter röd mjölk!" Lättare att fatta än om
man säger "standardmjölk". Uncle ben’s ris i orange förpackning
kan man hitta även om man glömt glasögonen på nattduksbordet.
Färgsättningen är också viktig med tanke på
den psykologiska effekt färgerna har på kunden. Det kan vara
så petigt att en enda skillnad i nyans på förpackningen,
får kunden att välja ett annat varumärke!!
Färgen
kan vara avgörande för om en produkt gör succé eller
fiasko, oberoende av den egentliga kvaliteten.
Ett bra
exempel är Konsums "blåvitt". Trots bra priser och kvalitet
blev serien ett fiasko. Färgerna - det strikta blåvita
- liknade mer medicinförpackningar och gav ett frånstötande
intryck. Konsums nya image med "änglamark" - miljövänliga
produkter, grön text, oblekt bakgrund ger ett lite rustikt men vänligt
intryck som troligtvis är mycket mer tilltalande.
Särskilt
när det gäller mat är färgerna ett känsligt kapitel.
Redan på urtiden lärde vi oss att sådant som gick i den
varma färgskalan: rött, orange, brunt, gult, gick bra att äta,
och var smaskens. Banan, morot, bröd, kött, jordgubbar.
Grönt gick också bra för det mesta, sallad, päron,
gurka, ärter. Men blåvitt!! Nån sån mat fanns
inte. Och ser man på, Konsum glömde bort att ta hänsyn
till arvet från våra förfäder, och det straffade
sig.
Mc Donalds
däremot, och alla andra hamburgerkedjor, satsar på de frejdiga
och "ätliga" färgerna rött och gult.
Att man
inte äter mat med konstiga färger är alltså en ren
överlevnadsinstinkt. Grön lax med turkos potatis och blå
sås är det ingen som äter. Av denna anledning är det
många livsmedelsproducenter som "bättrar på färgen
lite" på sina produkter, för att få dem att se mer aptitliga
ut. Hur dessa konstgjorda och onaturliga färgämnen påverkar
vår kropp kan vi ju gissa oss till.. Tänk bara på godis,
hur fullproppat med färgämnen det måste vara! Där
verkar inga hämningar finnas, och man stoppar gladeligen i sig både
gröna geléråttor och blå skumnallar. även
sylt, vin och margarin färgas ofta. På fiskodlingar utfodras
fiskarna med pigmenterad mat för att ge vackert rosa filéer.
Bröd färgas ofta med soja för att se aptitligt brunt ut.
Brödet man bakar hemma drar ofta med åt det gråa hållet,
med det är tio gånger godare.
Förpackningarna
måste också passa till varan. Smör i gul förpackning,
godis i karamelliga påsar. Tvättmedel i vita paket med färggranna
detaljer. Tänk om smörpaketen vore babyblå, godispåsen
oblekt och tvättmedelskartongen svart med gula ränder!!
FÄRG
I HUSET
Att inreda med färg
Med färg
kan man uppnå många effekter i hus. Man kan trolla med rumsytor,
eller frammana olika sinnesstämningar i olika rum. Det kan vara
klokt att känna till något om färgsättning och färgernas
effekter innan man går loss med roller och pensel. Rätt använda
kan färgerna göra de olika rummen ännu mer ändamålsenliga,
och öka trivseln i hemmet eller på arbetsplatsen. Men
med en felaktig färgsättning kan resultatet bli katastrofalt…
Olika rum
tjänar ju olika syften. I sovrummet vill man slappna av, i arbetsrummet
koncentrera sig, i badrummet känna fräschör osv. Samma sak
gäller för olika offentliga lokaler och arbetsplatser: laboratorier
och skolsalar kräver koncentration, restauranger vill främja
matlusten och vara mysiga, motionshallar ska öka aktiviteten, butiker
stimulera köplustan.
Lokaler
utan fönster målas gärna i gulaktiga färger för
att skapa en illusion av ljus.
Inom teatern
och TV-branschen använder man sig mycket av färg och ljussättning
för att fängsla publiken. Komiska pjäser får
sin frejdiga stämning av varma, röda nyanser medan tragedin badar
i kalla, mörka toner. Gyllenaktigt orange tar fram det vackraste
i alla ansikten, medan även den allra skönaste diva ser sjuk
ut i mossgrönt ljus.
Varma färger
i ett rum stimulerar och aktiverar, kalla färger dämpar och lugnar.
Temperaturen i varmfärgade rum känns också högre
än i blåaktiga rum, även om temperaturen är
exakt densamma. Ett rött rum känns också mindre än
ett blått. Röda väggar verkar komma emot en, medan
ett blått tak känns svävande långt borta… om man
vet detta kan man trolla med fondväggar i olika kulörer för
att skapa känslor i olika rum.
I sovrummet
kan det passa med blå eller grön färg i olika nyanser,
det verkar rogivande. Arbetsrummet
går i brunt eller rödaktigt, och stimulerar.
Varma,
men inte alltför murriga toner passar bra på matplatsen - gyllene,
orange, lejongult, persika.
1861 -
1925 levde en filosof och pedagog vid namn Rudolf Steiner i Österrike.
Han studerade färgernas påverkan på oss människor
och gjorde rekommendationer för färgsättning av t.ex. skolor.
Steiner rekommenderade olika färger för elever i olika åldrar,
färger som skulle passa barnens olika utvecklingsstadier. Rosa klassrum
för 6 - 7- åringar skulle stimulera deras handlingskraft och
engagemang. I takt med att barnen blev äldre, drog färgerna
över skalan från rosa-rött över orange och blev gulare.
I årskurs 6-7 tonade det gula över i grönt, för att
balansera tonåringarna.
Det finns
allmänna rekommendationer för hur varje färg ska användas
i inredningssammanhang:
Rött
- ökar energin. Orange - ger glädje. Gult - avskildhet.
Grönt - skapar balans. Turkos - motståndskraft.
Blått - skänker lugn. Violett - värdighet.
Magenta - (ceriseaktigt) underlättar förändring.
OBSERVERA!!
.
En sak
är viktig att påpeka såväl vid vanlig färgsättning
som vid färgterapi: För mycket av en färg ger negativa
effekter. För mycket rött gör folk aggressiva, för
mycket blått skapar melankoli. Alla färger måste
balanseras upp av sina komplementfärger!! Inred inte ett rum
helt i blått! Lägg en gul kudde i sängen, en orange tavla
på väggen. Harmoni bygger på balans, och vi blir
harmoniska när det råder balans mellan de olika färgerna
i och kring oss!!!
FAMILJEN
FÄRG
Färgernas personligheter
Rent kroppsligt,
medicinskt är det endast färg av renhetsgrad ett, dvs. monokromatiskt
ljus, som kan påverka oss. Men det betyder inte att färg av
lägre renhetsgrad lämnar oss opåverkade!! Färgerna
på alla de ting vi omger oss med, våra hus, kläder, prylar,
smink, naturen, och allt annat, påverkar oss psykologiskt och känslomässigt.
De olika färgerna kan försätta oss i olika stämningar
och framkalla olika känslor.
Låt
oss ta en titt på de olika medlemmarna i familjen färg, deras
temperament och personligheter!!
RÖTT är den färg som bäst svarar för våra djuriska sidor. Rött är "detet" i oss, det är kött och blod. Rött är levande, rött är pulserande. Dunk, dunk. Långsamt, rytmiskt. Rött är en marscherande pansartrupp, tungt beväpnad, som stadigt trampar rakt fram, omöjlig att stoppa! Rött kan visa ilska och aggressivitet - "att se rött!" Rött är kraftfullt. Muskler!! Rött är också kärlek, het passion och vilda lustar. Caramba!! Rött är hetta, lava, chilipeppar! Rött är lite osmart, inte något geni, men rött har modersinstinkter och en stor, trygg famn. Rött är jordnära, rött står stadigt, rött rubbar man inte! Rött uppfattas tydligt. Rött väcker känslor. Rött kan också varna, rött säger STOPP! Rött visar förbud, spärrar. Rött finner vi på trafikljus och stoppskyltar. Rött på brandbilar och -redskap markerar fara och utryckning men ger också ett tryggt intryck - här kommer räddningskåren!! Socialdemokraterna garanterar "välfärd för alla" med trygga mamma staten och sin röda ros. Rött är mustigt julejuligt och gemytligt tomtigt i december. Röda bilar är jättepopulära, de känns muskulösa, starka och sportiga, men samtidigt trygga! Jag tror att "röda" bilägare är mer förtjusta i sina bilar än andra. Faluröda hus känns trygga och äkta. Rött lyssnar på LOK - rött står när de andra faller!! Rött får också ting att verka stora och tunga. Tiden går fort och det känns varmt.
ORANGE är en varm, vänlig och glad färg. Orange känns upplyftande, man blir positiv! Orange har värme och kraft men är inte lika obevekligt, muskulöst och har inte samma urtidskänsla som rött. Orange är kvickare! Häpp!Orange manar till rörelse. Orange är eld eller apelsiner! Orange pockar på uppmärksamheten, syns överallt, aktiverar. Orange innehåller energi, peppar på, kom igen!! Orange uppmuntrar rörelse, glädje, lättsamhet och nöje. Generositet. Det blir fest med orange! Orange gillar hiphop, rap, techno och jungle, och partydansar till Beastie Boys, Moby och Fatboy Slim.
GULT är också en varm färg, men har närmat sig de kalla färgerna och visar sitt släktskap med dem genom sin kyligare framtoning jämfört med rött och orange. Gult är kvickare, rappare. Zap!! Gult är ettrigt, bitskt. Gult syns, sticker nästan i ögonen, man blir nervös! Gult ger uppmärksamhet och energi, C-vitaminbrus!! Gult känns lite otryggt och sprött jämfört med rött. Gult kan vara stickigt och avigt, egensinnigt - gult är fult!! Gult har alltid betraktats som en lite svår färg och fanns förr på pestflaggorna som hissades till sjöss. Getingens svartgula kropp surrar runt oss, ettrig, vass. Gult är skarpt, även till intellektet. Gult är precist, träffsäkert. Men guls envishet ger en överlevnadsförmåga - maskrosorna tränger igenom asfalten, tar död på kung Bore! Gula vårblommor lyser. Och fru ärkegul - solen - tränger igenom allt och sprider sina lyckostrålar. Gult gör en glad, gult piggar upp! Gult sjunger hellre solo än i kör.
GRÖNT står för tryggheten i naturligheten. Grönt är naturen!! Gräs och knoppar, saftspända blad. Grönt är sundhet och förnuft. Grönt är friskt. Grönt står för räddning och utväg, nödutgång. Grönt är tillåtet, det är grönt, varsågod och kör, O.K.!! Grönt ger hopp om den spirande naturen på våren. Grönt gror och växer. Grönt är neutralt, stöter sig inte med någon. Grönt jäktar inte, stressar inte. Grönt är också ungdomlighet och fräschör; på grön kvist, att vara ung och grön!! Grönt är miljö och ekologi och kretslopp. Grönt är vänligt . Gröna äpplen, livets träd! Grönt ger också balans och omdöme. Grönt i operationssalar är stabiliserande när man inte får darra på hand. Det neutrala hos grönt hjälper oss i miljöer där stor precision och balans krävs. I operationssalar, på biljardbord och på golfgreenen! Korrekta bedömningar underlättas av grönt.
BLåTT är flott, eller hur? Blått är den populäraste färgen i alla undersökningar som görs, och blått är alltid rätt. Blått är en proper, formell och seriös färg. Blått är strikt, konservativt, korrekt. Blått är klassiskt, pålitligt. Den blå färgen är populär i bank- och försäkringsbranschen och även inom större företag, eftersom blått ger ett intryck av korrekthet och pålitlighet och samtidigt är en tidlös färg. Blått är också kungligheternas färg, kungsblått! Blått har djup och tyngd. Blått är också friheten. Det stora blå havet, sväva upp i det blå!! Blått är rymd och evighet, höjd och djup. Vi fantiserar om blått och det blå är oändligt. Tankarnas värld är blå. Blått är också lugn och ro, det dämpar, kyler och lugnar. Djupblått kan nästan söva. Blått verkar avstressande, sänker pulsen, löser upp spänningar, låter tanken sväva fritt. Andas uuut….. Drömmar, vågor, skyar och hav. Blått är kraftfullt som rött, men på motsatt vis. Blått är klassiska svävande toner, en panflöjt, Enya och Enigma! Blått får oss också att uppfatta ting som små och lätta. Blått bromsar tiden, gör oss lite långsamma och svävande.
VIOLETT är färgen värdig en kung! En sådan makt!! Violett har värdighet och är färgen för mognad och vishet. Violett är inte isande kall som turkos och blå, utan har en magisk värme, som den delar med sig av till oss usla människokryp. Violett är inget slit-och-släng, ånej!! Violett är också klassiskt och för sig med elegans. Vem kan dansa en Wienervals så som violett? Violett ger lugn och balans kombinerat med målmedvetenhet och vördnad. Violett är meditationens färg. Violett hör religion och mystik till.
FAVORITFÄRG
Att välja sin färg
Kan favoritfärgen
spegla personligheten? Javisst!!
Utåtriktade,
handlingskraftiga personer föredrar klara färger. Blyga
och diskreta personer väljer liknande kulörer: pasteller, gråtoner.
En feminin person väljer gärna milda färger, medan den maskuline
gillar starkare toner. Aggressiva eller maniska typer har en förkärlek
för rött och orange. Schizofrena människor verkar
ignorera färger totalt, hysteriska personer väljer färg
hysteriskt och utan struktur.
Barn älskar
rena, klara och mättade färger, och gillar inte pasteller något
vidare. Medan vuxna kan ha svårt att koncentrera sig i en starkt,
klart färgad miljö, verkar det vara tvärtom för barn.
Försök som gjorts visar också att barn hellre sorterar
upp föremål efter färg än efter form. En gul
boll och en gul kloss är mer lika varandra än en grön och
en blå boll. Vuxna tycker ofta tvärtom!
Blått är den vanligaste älsklingsfärgen över hela jorden. Därefter rött, sedan grönt, violett, orange och sist gult.
HISTORIA
Färgterapi förr och nu
Behandling
med färg har väl alltid ansetts som lite flummigt och inte accepterats
inom traditionell medicin. Inom alternativ och naturmedicin kan man
kanske finna färgterapeutiska inslag oftare. Den nutida "naturmedicinen"
hämtar mycket inspiration från forna tiders huskurer och läkekonst,
som i sin tur har rötterna ännu längre bak i historien,
där man flätade samman medicin, psykologi och terapi och inte
behandlade dem var för sig, som vi gör idag.
Vi har
ju insett skillnaden mellan färg och färg, och förstår
att det monokromatiska ljuset är den färg som har störst
effekt och påverkan på oss, och därför är den
färg som kan komma till användning i terapi av olika slag.
Att använda sig av "vanlig" färg - t.ex. att bära färgade
kläder, måla väggarna med mera, har knappast någon
egentlig terapeutisk effekt.
Färgterapi
fanns redan i det gamla Egypten år 2500 f.Kr. I deras sol- och tempeldyrkan
frodades ett stort intresse för färg. De använde sig av
små rum som målades i olika färger och genom att rummen
vette åt söder strömmade ljus in i dem och reflekterades
mot väggarna. I dessa rum satt man i en slags rituell terapi och påverkades
av färgen.
I den gamla
indiska-vediska kulturen använde man sig av en annan metod: För
att bota sjuka lade man dessa personer i direkt solbelysning och placerade
ut färgade ädelstenar på de onda ställena, för
att skapa en koncentrerad färgstrålning just där. Vi har
ju tidigare läst att ädelstenar faktiskt ger färg av "renhetsnivå
två"! Härifrån kommer också mycket av vår
tids smyckekultur - att bära ädelstenar på kroppen!!
En annan
indisk metod var att visualisera färgerna - alltså tänka
sig dem och tänka sig att man andades färg. Det var alltså
en rent mental terapimetod.
I västvärlden
är färgterapin inte lika gammal, de äldsta exempel man har
funnit dateras till 900-talet e.Kr. Det var först på medeltiden
som man kunde tillverka färgat planglas i Europa. Det färgade
glaset kom till användning t.ex. i de vackra blyinfattade katedralfönstren
som man kan beskåda än idag. I de ljusflöden som
uppstod när solen strömmade genom fönstren, kunde man placera
sjuka och skadade. Katedralerna fungerade som ett slags terapi- och meditationscenter!
Leonardo DaVinci himself lär ha gillat att meditera i ljuset från
de konstfulla färgglada fönstren!
Framme
i 1800-talet togs färgterapin mer planenligt i bruk. Fortfarande
var det ljus genom färgat glas som var verktyget, alltså färg
av renhetsgrad två. Färgstrålar projicerades på
huden för att lindra åkommor. Man fokuserade nu ljuset med olika
linser. Amerikanen Edwin Babitt startade en "postorderförsäljning"
av en liten spotlightlåda med utbytbara glasfilter i olika färg,
som man kunde använda för hemmabruk. Något för ellos
kanske? Han gjorde alla fall stor succé med sin postorderterapi
under sekelskiftet.
En italiensk
läkare startade ungefär samtidigt med en terapimetod som gick
ut på att placera mentalsjuka patienter i enfärgade rum, där
allt gick i exakt samma färg - fönsterglas, tapeter, tak och
golv och all inredning - t.ex. blått. Apatiska patienter
livades upp och aktiverades i röda rum och maniska vildar lugnades
ner i djupblå rum. Dock blev resultatet inte bestående, utan
verkade mest lindra för stunden.
Mellan
1920-1945 använde sig den indiske Ghadiali Dinshah (bosatt i
USA) av en färgbehandling som liknade Babitts postorderprojektor.
även här användes ett slags diaprojektor med färgad
ljusstrålning som projicerades direkt på huden, på bestämda
"behandlingszoner". Dinshah menade att man kunde bota i princip alla
åkommor med denna metod, men han var lite för ivrig att propagera
för sin metod, och hamnade i fängelse, åtalad av hälsovårdsministeriet.
Den tyske
läkaren Felix Deutsch forskade i färgterapi på 1930-talet
och bedrev terapi i färgrum med färgat fönsterglas och färglampor.
Han ville studera hur man påverkas känslomässigt av färgerna
och ställa det i relation till vad som konkret händer med kroppen
vid färgbehandlingen. Slutsatsen han kom fram till var att det är
de psykologiska effekterna som dominerar, och att det är mental påverkan
som hjälper kroppen att läka.
I England,
där alternativa behandlingsmetoder sen gammalt är vanliga, har
flera olika färgterapeuter bedrivit verksamhet sedan slutet av andra
världskriget. Theo Gimbel bestrålade patienter med par av kontrastfärger,
som växelvis strålas på patienten, och detta kombinerades
med musik.
Ronald
Beesley provade färgat ljus på barnsjukhus för att lindra
barnens rädsla för ensamhet och mörker.
I USA använder
man sig av en färgrumsterapi inom kriminalvården. Aggressiva
och våldsbenägna fångar placeras i ett totalt enfärgat
rum i nyansen "Bubblegum pink"….. alltså barbierosa! Färgen
inverkar stillande och muskelförsvagande redan efter tre sekunder!!
Efter en kvart i rummet är fångarna oftast så möra
att det går att tala förstånd med dem. En intressant kommentar
till detta är att hos småbarn är reaktionen den motsatta
- de blir livligare och musklerna stimuleras i rosa miljöer!
Ljus och
färg har verkligen viktiga egenskaper och påverkar oss, vare
sig vi vill eller inte. I och med att kunskapen inom området ökar
blir vi mer medvetna om färgerna i vår dagliga miljö, på
arbetsplatsen och i hemmet.
Felaktiga
färgmiljöer kan ju ge oönskade effekter och även vara
förklaringen till olika sinnesstämningar och även rent kroppsliga
åkommor - arbetsskador tillexempel!!
Numer finns
professionella färgterapeuter och färgexperter som kan hjälpa
till att skapa en "färg-ergonomisk" miljö.
DOKTOR
FÄRG
En nutida behandlingsteknik
Att färgterapi
så ofta betraktats och betraktas som flummig och verkningslös
och inte accepterats i vetenskapliga och medicinska kretsar, beror kanske
till stor del på att den faktiskt ofta varit ganska verkningslös.
Alla terapier som bygger på färger av den lägsta renhetsgraden
är dömda att misslyckas, de ger nämligen inga bestående
resultat. Man kan uppleva det avstressande och meditativt att sitta
i ett helviolett färgrum, men om man sedan går ut ur rummet
försvinner känslan snart. Färgen ger en tillfällig
lindring eller upplevelse.
För
att få ett bestående resultat måste färgeffekten
på något sätt kunna absorberas och lagras i kroppen som
ett slags "färgdepå".
För
att göra detta duger det inte med behandling med färger i en
låg renhetsnivå. Vi måste istället använda
oss av den mer preciserade monokromatiska färgen !!
En terapimetod
kan se ut så här:
Man använder
sig av ett vitt, runt rum med en golvyta av 2,5 meter i diameter.
Takhöjden är lika stor. Rummet fungerar som en cylinderformad
bioduk som omsluter patienten helt.
Ljuset
kommer från en xenonprojektor; en s.k. fullspektrumlampa. Det är
en projektor med lampor som innehåller ädelgasen xenon, som
ger ett ljus som kan jämställas med solens strålar när
det gäller att skapa ett fullspektrumljus.. Ljuset är helvitt
och alla våglängder finns med. Xenonljuset är det
enda ljus som kan accepteras i detta sammanhang (bortsett från solljus
såklart - det är ju äkta vara!) Vanligt artificiellt ljus
duger inte, eftersom vissa våglängder dominerar så starkt
medan andra finns i för liten mängd i detta ljus.
Det vita
xenonljuset filtreras sedan genom färgade filter, tillverkade
av kvarts som är färgat med guld- silver- eller kopparoxid. Med
dessa filter kan man få fram alla olika färgnyanser.
Innan behandlingen
startar går men igenom patientens bakgrund - medicinskt och psykologiskt
- och man genomför ett traditionellt färgtest som kan säga
något om patientens känslomässiga förhållande
till olika färger.
Patienten
kläs sedan helt i en vit cape och placeras i "cylinderrummet". Skådespelet
kan börja!!
Under ljusbehandlingen
projiceras en färg i taget i rummet, och man förflyttar sig så
långsamt genom hela spektrat med början i infrarött och
slutet i ultraviolett. Det blir som att resa genom en magnifik regnbågsupplevelse,
där man omsluts av en monokromatisk färgnyans i taget.
Patienten
kanske finner vissa nyanser nästan hypnotiserande, reagerar extra
mycket på dem. När man kommer till en sådan nyans, stannar
man upp en stund extra för att patienten riktigt skall få suga
åt sig färgen. Dessa färger kan noteras som speciellt
betydelsefulla för just den personen, och startar processer både
rent kroppsligt men även undermedvetet.
Denna resa
genom spektrum tar cirka 20 minuter och det är också vad man
orkar med att absorbera under en behandling. Sedan är kroppen "färgmättad"!!
Behandlingsmetoden
ger mentala förändringar som varar längre än bara för
stunden. Den återställer balansen mellan färgerna i kroppen
- återställer kroppens "spektrum".
"Färgresan"
ger oftast en direkt psykisk lättnad hos patienten, som då känner
sig uppmuntrad och det brukar ge ett direkt ökat hopp om framtiden:
mitt problem kanske går att bota! Patienten kan känna
att ett psykiskt besvär kan gå att bota relativt enkelt, och
att behandlingen inte måste vara så otroligt flummig och komplicerad.
Behandlingen
upprepas efter en månad och då väljer man kanske en ny
knippa "nyckelfärger" som man upplever starkare. Detta visar
att en personlighetsförändring skett sedan första behandlingen,
och att man nu tilltalas, aktiveras eller "hypnotiseras" av andra färger.
Behandlingen
kan sedan fortsätta fler gånger, genomsnittet ligger på
fyra behandlingstillfällen, men det kan givetvis variera väldigt
mellan olika individer. Det är en fördel med den här typen
av färgterapi - tre, fyra behandlingstillfällen räcker ofta
för att patienten ska känna sig "botad". Inom den psykoanalytiska,
traditionella terapin krävs ofta många fler behandlingar och
det drar ut på tiden.
De långa
pauserna mellan behandlingarna tjänar två syften: dels ger de
patienten tid att "smälta" den intensiva behandlingen, låta
den sjunka in i kroppens olika medvetandenivåer. Man når
inget bättre resultat genom att sätta in tätare behandlingar.
Och dessutom är det ju den långvariga effekten hos de monokromatiska
färgerna som är det fina i kråksången!! Dessutom
gör de långa pauserna att patienten blir självständig.
Terapeuten blir inte någon ny "mamma" som man tryggt kan gömma
sig bakom. Patienten blir tvungen att själv ta ansvar och initiativ,
och det ger en stark, självständig individ. Just detta
är annars ett problem inom traditionell psykoterapi där behandlingstillfällena
är många och täta; terapeuten blir ett slags "hjälpjag"
och patienten blir allt mer beroende och oförmögen att stå
på egna ben. Ett tillfrisknande skulle innebära att man tvingas
lämna tryggheten, och därför hamnar patienten i en "sjukroll"
som blir svårare och svårare att bryta.
Under färgterapin
är det lämpligt att låta patienten själv bestämma
rytmen, och inte låsa sig i en bestämd tidsram. Först pratar
patienten och terapeuten, och beroende på sinnesstämning kanske
man vill prata länge eller bara en kort stund. Viktigt är i alla
fall att dialogen skapar en harmonisk och hoppfull sinnesstämning
hos patienten, innan själva färgbehandlingen tar vid. Terapeuten
skapar ett kamratligt, öppet förhållande till patienten.
Färgterapi
lämpar sig bäst för personer med neurotiska eller psykosomatiska
besvär. Oro, ångest, sömnrubbningar, migrän,
astma, magsår…färgterapin kan "lösa upp" många knutar!!
Många besvär som tidigare ansetts vara av ren medicinsk karaktär,
ses idag mer som psykosomatiska åkommor och därför accepteras
t.ex. färgterapin alltmer som en metod att bota eller lindra.
Färgstrålning
kan sättas in för att bota depressioner, trötthet, nedgångenhet
med mera. Speciellt under vintern är ju kroppen "svältfödd"
på ljus och cellerna suger åt sig fotoner som en svamp. Inte
konstigt att man känner en förändring!!
Men färgterapi
passar inte alla. En grupp på cirka 20% av de som söker
hjälp, får inte ut något av terapin. I denna grupp ingår
människor som skapat sig en identitet som sjuka, byggt in sig i sjukdomen.
Dessa patienter orkar inte eller vill inte ta sig ur sin sjukdom, de vill
inte lämna den trygghet de har i sin roll som sjuka.
Personer
med mycket djup depression, personer i helt paralyserade/paniska tillstånd
och personer som inte förstår terapeutens språk (i detta
fall svenska) är heller inte mottagliga för terapin, eftersom
de inte kan kommunicera / inte är mottagliga för kommunikation
med terapeuten i tillräckligt stor utsträckning. Man får
inte glömma att "prat-delen" av terapin också fyller en viktig
funktion!
Patienter
som vägrar öppna sig för terapeuten, utan ljuger, förvränger
och undanhåller information, är osamarbetsvilliga och får
heller inte ut något av terapin.
Mycket
vårdkrävande fall och patienter som har psykotiska tillstånd
går oftast inte att behandla med färgterapi. Terapin kräver
ju att patienten KAN klara sig på egen hand mellan behandlingarna,
och att patienten är förmögen att sitta still och slappna
av under "färgresan".
Barn och
gamla kan vara svårbehandlade - en gammal människas celler är
alltför långsamma i sin reaktion och svarar inget vidare på
ljusbehandlingen. Barn å andra sidan, har mycket aktiva och känsliga
celler, så där kan effekten bli alltför stark och skada
barnets känsloliv. De kan bli "berusade" av färgdosen!!
Trots allt
är det faktiskt så att färgterapin HAR effekt, och det
beror inte bara på det samtal man för med terapeuten, utan själva
"färgresan" inverkar verkligen på patienten, såväl
kroppsligt som mentalt.
Färgen
har en rent kroppslig, biologisk betydelse, som kroppen tar åt sig
utan att du är medveten om det. Dina gener tar hand om den färginformation
som kroppen får.
På
denna kroppsliga effekt följer en mängd mentala, känslomässiga
reaktioner som beror på vilka värderingar du har, din bakgrund,
ditt sociala liv, ditt temperament, din närmiljö, ditt personliga
tycke och smak med mera.
Vilket
dunderpiller!!!
Det finns också en rad andra färgtarapeutiska metoder. Jag har valt att inte ta upp dem alla, utan bara gå in detaljerat på den ovanstående terapimetoden. Hur som helst syftar alla terapimetoder till att återställa färgbalansen i människokroppen för att bota eller lindra psykiska eller psykosomatiska krämpor som alltså skulle bero på att det råder obalans mellan färgerna i vår kropp.
Terapier
som baseras på färgpigment av olika slag, alltså färger
av tredje renhetsgraden, måste nog ses mer som komplement än
huvudbehandling. Sådana metoder kan knappast ge bestående resultat,
men visst kan man påverka sin sinnesstämning mycket genom färgade
kläder, färgade rum och färgade prylar, färgbad, färgade
oljor och annat. Och sådana enkla metoder kan ha en form av placeboeffekt,
om man tror på dem. De ger hjälp till självhjälp
så att säga!
AURA
Lite om vårt lysande"fingeravtryck"
En lite
intressant sak som man lätt stöter på i färgsammanhang,
är människans aura.
Auran är
ett slags energifält som finns runt varje människa.
Allt levande har en aura - även växterna. Människans är
dock den mest komplicerade.
Den mänskliga
auran består av åtta eller fler "lager" som vart och ett svarar
för en färg. Det liknar en regnbåge som omger vår
kropp! Vissa människor med speciella gåvor har en förmåga
att se auror, och vi andra får väl vackert lita på att
den finns där…
Närmast
kroppen finns först ett "eteriskt skikt" som är vår andliga
personlighet. Detta skikt är rosaaktigt (vitt hos personer som är
högt andligt utvecklade) Sedan följer färgerna i regnbågens
spektrum, från rött till violett. Varje färgskikt svarar
för en viss funktion hos oss.
Rött
- kroppen, detet, sexualiteten.
Orange
- livskraft, energi.
Gul - emotionell
energi.
Grön
- ego, personlighet, sammankoppling av det kroppsliga och det andliga.
"Länk" mellan egot och ett högre jag.
Turkos
- ett högre mentalt jag, inspiration.
Blå
- vilja, motivation. Drömmen om det liv vi skulle vilja uppnå!
Violett
- högre medvetande, den "okroppsliga kroppen"
Magenta
- identiteten, det andliga, det eviga.
Samman med auran hänger det som kallas Chakran. Det är olika centran i kroppen, och dessa chakran är utgångspunkt för ljus son stålar både in och ut från kroppen. Det finns åtta chakran som motsvarar de olika färgerna i auran. Chakrana ligger som punkter på en linje som går längs ryggraden.
Om man tror
på det här med aura och chakran, kan man använda dem som
utgångspunkt för olika färgterapeutiska metoder, där
man kan studera "skador" eller obalanser i energiflödet kring kroppen.
Det kan verka flummigt, men jag tror å det allra bestämdaste
att det kan ligga något i det.
Källförteckning: .
Karl Rydberg
- "Levande färger" - ICA bokförlag
1991
Theo Gimbel
- "Healing med färg" - Wahlströms
1995
"Prismas
uppslagsbok" - Prisma/Bokia 1990